A General Motors tőkéje rendkívül gyorsan apad, Washingtonban pedig egyre inkább formálódik az óriáscégnek nyújtandó segélycsomag. Egyes szakértők szerint azonban nem feltétlenül az állami segítség javít a leginkább a GM állapotán. Mint mondják, a tőkeinjekció csak elhalasztja azokat a racionalizálási lépéseket, amelyek a vállalatnak később mindenképpen meg kell tennie – írja a New York Times.
Bár a GM munkaszerződése a csőd esetén megszűnhetnek, összetűzést kiváltva a szakszervezetek körében, de a vállalat információi szerint a nyugdíjas dolgozóknak fizetendő javadalmazások fedezete biztosított. Ráadásul a részvényesek már így is elveszítették annak a tőkének a nagy részét, amelyet eltűntetne a csődeljárás ( a GM részvényei az elmúlt évben 90. 5 százalékot veszítettek értékükből.)
"Hadd döntsenek a piaci játékszabályokat" – tanácsolja a Dartmouth-i Tuck School of Business dékán helyettese. Matthew J. Slaughter szerint a lényeg, hogy a dolgozó és az érintett társadalmi csoportok megfelelő védelmet kapjanak a csődeljárás esetén.
Hasonló véleményen van a Pershing Square Capital elemzője is, aki egy a PBS-nek adott interjúban kijelentette: nem az a megoldás, hogy további kölcsönöket adnak a GM-nek.
Mereven ellenzi azonban az ötletet a cég vezérigazgatója, aki szerint a General Motors csődjének komoly következményei lennének, amelyek más területekre is kihatnának. Rick Wagoner kijelentette: mindent elkövetnek a csőd elkerülése érdekében.
Ugyanakkor a kormányzati hitel is segítséget jelenthet, mivel a cégnek szigorú feltételeket kell teljesítenie ahhoz, hogy részesüljön az állami támogatásból. Optimista elemzők szerint ez tehát végső soron a csődhöz hasonló újra strukturáláshoz vezethet, elkerülve a csőddel járó megszégyenülést.
A csőd mérlegelésekor emellett figyelembe kell venni azt is, milyen hatással lehet a hír a GM ügyfeleire. A CNW Marketing tavaly nyáron hatezer fogyasztót kérdezett meg, akiknek nyolcvan százaléka azt mondta: márkát váltana, ha a GM vagy a Ford csődöt jelentene. A képet tovább árnyalja, hogy más ágazatok képviselői nehezményezhetik, hogy a kormányzat az autóipari vállalatok dolgozóit jobban védi.
Ehhez hozzájárul az is, hogy a szektor szakszervezete már kilátásba helyezte a sztrájkot, ha a GM megszüntetné munkaszerződéseit. És ha ez nem elég: a csődeljárás veszélybe sodorhatná azt a 100 milliárd dolláros egészségügyi alapot, amely többek között a GM munkatársait szolgálja.
A Case Western Reserve szakértője szerint még mindig jobb lenne egy év múlva csődöt jelenteni, mint most. A GM 55 telephelyen óriási tömegeket foglalkoztat, ezért a csőd társadalmi hatásai katasztrofálisak lehetnek. Még ha nem is nyereséges, a cég sok állást teremt – szögezte le Helper professzor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.