Miközben a tagállamok költségvetési kiigazítást hajtanak végre, a közberuházások 2025-ben várhatóan szinte valamennyi tagállamban növekedni fognak, amihez hozzájárul a koronavírus-járvány utáni helyreállítást segítő NextGenerationEU reform- és beruházási eszköz és más uniós források is - közölte az Európai Bizottság az európai szemeszter kedden közzétett őszi csomagjában.
Jelentésében a bizottság emlékeztetett, ez az európai szemeszter első olyan csomagja, amely az új, 2024 áprilisában hatályba lépett gazdasági kormányzási keretben meghatározottak szerint értékeli a tagállamok reformokat és beruházásokat magában foglaló középtávú terveit.
Az új keretrendszer támogatja a tagállamokat a makrogazdasági stabilitás elérésében reális és kezelhető adósságállomány mellett, ami - mint kiemelték - alapvető fontosságú az EU gazdasági ereje szempontjából a jelenlegi kihívásokkal teli globális környezetben.
A keret olyan reformokat és beruházásokat ösztönöz, amelyek megteremtik a hosszú távú gazdasági stabilitás és a fenntartható növekedés alapjait
- írták.
Az új gazdasági kormányzási keret egyetlen működési mutatót használ, nevezetesen a tagállam többéves nettó kiadási pályáját, ami megkönnyíti a megfelelés nyomon követését. Az új keretrendszer lehetővé teszi a koronavírus okozta világjárvány és az azt követő energiaválság nyomán jelentősen megemelkedett államadósság-szint fokozatos és reális csökkentését.
Az új keret értelmében minden tagállam belefoglal középtávú tervébe olyan reformokat és beruházásokat, amelyek kezelik a közös uniós prioritásokat és az európai szemeszter keretében kiadott országspecifikus ajánlásokban azonosított kihívásokat. A kezelendő területek közé tartozik a zöld és digitális átállás, a társadalmi és gazdasági ellenállóképesség, az energiabiztonság és a védelmi képességek kiépítése.
A Bizottság a benyújtott 22 tagállami tervből 21 esetében fejezte be értékelését. Ezek közül 20 tagállami terv - Horvátország, Ciprus, Csehország, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Írország, Görögország, Olaszország, Lettország, Luxemburg, Málta, Lengyelország, Portugália, Románia, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország és Svédország - megfelel az új keretrendszer követelményeinek, és hiteles költségvetési pályát határoz meg annak biztosítására, hogy az adott tagállam adósságszintje fenntartható csökkenő pályára kerüljön, vagy prudens szinten maradjon.
A felsorolt tagállamok esetében az uniós bizottság azt javasolta az Európai Unió Tanácsának, hogy hagyja jóvá a tervekben szereplő nettó kiadási pályát. Hollandia esetében új nettó kiadási pályát javasoltak, Magyarország esetében azt közölték: a rendeletnek megfelelő hathetes határidőn belül a bizottság még értékeli Magyarország november 4-én benyújtott középtávú tervét.
A jelentés szerint a Bizottság értékelte a 17 euróövezeti tagország által benyújtott 2025-ös költségvetési terv tervezetét is, és megvizsgálta, hogy ezek megfelelő lépéseket tartalmaznak-e a 2024-2025-ös nettó kiadásnövekedésre összpontosító középtávú tervek végrehajtásához.
Az értékelés szerint nyolc euróövezeti tagállam - Görögország, Ciprus, Lettország, Szlovénia, Szlovákia, Olaszország, Horvátország és Franciaország terve összhangban van az ajánlásokkal. Észtország, Németország, Finnország, Írország, Málta, Portugália és Hollandia az értékelés szerint nincs teljesen összhangban az ajánlásokkal, illetve Litvánia esetében is fennáll annak a veszélye, hogy nem felel meg az ajánlásnak - írták.
Az európai szemeszter őszi csomagja bemutatta az uniós bizottság többéves nettó kiadási pályára vonatkozó ajánlásait is a túlzott hiány kiigazítására a túlzott hiány esetén követendő eljárás hatálya alá tartozó nyolc tagállam - Belgium, Franciaország, Lengyelország, Magyarország, Málta, Olaszország, Románia és Szlovákia - esetében.
E tagállamok többségénél a korrekciós pálya a tagállamok középtávú tervében meghatározott nettó kiadási pályán alapul
- írták. Ez összhangban van azzal, hogy az új gazdasági kormányzási keret nagy hangsúlyt fektet a költségvetési kötelezettségvállalásokkal kapcsolatos nemzeti felelősségvállalásra.
Hozzátették: amennyiben nem áll rendelkezésre valamelyik terv vagy nem készült még el a középtávú tervre vonatkozó ajánlás, mint Belgium és Magyarország esetében, a túlzotthiány-eljárás keretében elfogadott ajánlásban szereplő korrekciós pálya a Bizottság által kiadott, a legfrissebb adatok alapján aktualizált négyéves referenciapályán alapul.
Végezetül közölték, az uniós bizottság a kiigazítási programot követő felügyeleti jelentésekben értékeli a pénzügyi támogatási programokban részesült tagállamok - Ciprus, Görögország, Írország, Portugália és Spanyolország - gazdasági, költségvetési és pénzügyi helyzetét, elsősorban a törlesztési képességre összpontosítva. A jelentések következtetése szerint mind az öt tagállam továbbra is képes visszafizetni adósságát - írták.
A középtávú tagállami tervek tanácsi jóváhagyását követően az uniós bizottság nyomon követi, hogy a tagállamok a terv által lefedett teljes időszakra betartják-e a bennük foglalt kötelezettségvállalásokat.
Tájékoztattak továbbá, hogy az Európai Bizottság a következő hetekben bemutatja az európai szemeszter őszi csomagjának második részét, amely az éves fenntartható növekedési stratégiát, az euróövezeti ajánlást, a riasztási mechanizmusról szóló jelentést és a közös foglalkoztatási jelentésre vonatkozó javaslatot foglalja magában.
A Covid visszalő: lejár a járványkötvény, és az EU belemerül az adósságba
Sokakat irritált, hogy hatalmas kölcsönfelvételbe kezdett a világjárvány miatt az EU, de az elmúlt években jólesett költeni ezeket a pénzeket. A Covid okozta költségekre felvett pénzeket azonban lassan el kell kezdeni visszafizetni, és ez már fájni fog: egy friss javaslat szerint a legjobb, ha az Európai Unió újabb hiteleket vesz fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.