BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sávszélesség decembertől már csak garanciával

Ma egy hete annak, hogy a magyarországi internetszolgáltatóknak már nemcsak vállalniuk és mérniük kell a csomagjaikban kínált garantált le- és feltöltési sebességet, hanem a hirdetéseikben is csak a garantált értékeket szerepeltethetik.

Erre kötelezi a társaságokat az elektronikus hírközlési szolgáltatás minőségének a fogyasztók védelmével összefüggő követelményeiről szóló szeptemberi kormányrendelet, amely december 11-től lépett hatályba.

Korábban a szolgáltatók a garantált értékeket csak az általános szerződési feltételeikben adták meg. A garantált sávszélesség az adatoknak az a le- és feltöltési sebessége, amelyet a szolgáltató az előfizetőnél az esetek 80 százalékában garantál. A garantált le- és feltöltési sebesség azonban sok esetben nagyon nagy mértékben eltér az elvi maximumtól, így gyakran előfordul, hogy a fogyasztó csak az elvi maximum alapján választ, és egészen más minőségű szolgáltatást kap, mint amit elvárt volna a hirdetések alapján.

Tavaly a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hat eljárást indított ilyen ügyekben, és összesen 95 millió forint bírságot szabott ki az érintett szolgáltatókra. Az egyik érintett a Magyar Telekom volt, a társaság internetes honlapján arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy egyes díjcsomagjainál akár 4, illetve másoknál akár 8 Mbit/s letöltési sebesség is elérhető. A versenyhivatali eljárás azonban azt állapította meg, hogy nem volt olyan ügyfele, amely a meghirdetett maximális sávszélességértéken tudta volna igénybe venni a szolgáltatást. A GVH szerint a hirdetésekben alkalmazott „akár” és „maximális” kitételek önmagukban nem jelentenek automatikus felmentést a vállalatok számára a jogsértés alól.

A GVH 2007 nyarán kezdte vizsgálni, hogy a UPC a széles sávú internetes csomagjait 2006-ban és 2007-ben megtévesztő módon hirdette-e. Ebben az eljárásban is kiderült, hogy a cég jó néhány reklámja alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére. A GVH vizsgálta az Invitel kommunikációs tevékenységét is. A társaság 2007 nyarán és ugyanezen év őszén ADSL-csomagjait népszerűsítette. A hirdetések vizsgálatakor kiderült, hogy a kampány több hirdetése is megtévesztő volt. Az előbbi két társaság esetében a versenyhivatal bírságot is kiszabott, a Magyar Telekomra összesen 85 millió forintot, a UPC-re 10 milliót, az Invitelnél viszont eltekintett ettől.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.