BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az ivóvíz nem árt az egészségnek - 3 milliós GVH büntetés

A vezetékes ivóvíz, vagy az ásványvíz fogyasztása árt az egészségnek – állította saját víztisztító berendezése reklámozásakor a Nap Háza Kft.

A vállalkozás azonban ezen állításait nem tudta igazolni, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 3 millió forint bírságot szabott ki rá. A vizsgálat során kiderült: nem megfelelő használat esetén éppen a hirdetett víztisztító berendezés lehet veszélyes az egészségre.

A Nap Háza Kft. 1998 óta foglalkozik víztisztító berendezések forgalmazásával és szervizelésével. Több gyártó körülbelül 60-80 féle termékét árusítja és üzemelteti a „Tiszta Víz Üzletházat”. A GVH azért indított eljárást a vállalkozás ellen, mert gyanúja szerint az „RO 100 reverz ozmózis technológiát” alkalmazó ivóvíz utótisztító háztartási kisberendezés népszerűsítése során megtévesztette a fogyasztókat.

A Nap Háza Kft. fogyasztóknak szóló tájékoztatásainak üzenete az volt, hogy a vezetékes ivóvíz fogyasztása káros. Az ezzel kapcsolatos állításokat azonban a vállalkozás a tudományosság követelményeinek megfelelő bizonyítékokkal nem tudta alátámasztani. A GVH ellenben talált például olyan adatokat, amelyek szerint budapesti vezetékes ivóvíz minősége az európai városok tekintetében az élcsoportba tartozik, egy UNESCO tanulmány szerint pedig a vízminőség vonatkozásában a magyarországi ivóvíz 122 közül a 14. volt.

Az adatok arra mutatnak rá, hogy vannak a Nap Háza Kft. álláspontjától eltérő vélemények, s a vezetékes ivóvíz megítélése kapcsán nem lehet tudományos nézetazonosságról beszélni. A vállalkozás több fogyasztóknak szóló tájékoztatójában megjelent, hogy az ásványvíz fogyasztása káros az emberi egészségre. A Nap Háza Kft. azonban ezt az állítását sem tudta hitelt érdemlően tényekkel alátámasztani, miközben ismertek olyan vélemények, amelyek szerint a természetes ásványvíz a legalkalmasabb a biológiai vízigény kielégítésére.

A GVH szerint a megfelelő szakmai gondosságot tanúsító vállalkozás a fogyasztókat megcélzó, az általa forgalmazott termék népszerűsítését szolgáló, a fogyasztók befolyásolását célzó tájékoztatásainak tartalmát a tényekhez igazítsa, s azt ne valamely kellően alá nem támasztott „hit”, személyes meggyőződés határozza meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.