Korábbi hírek szerint a Märklin legalább 50 millió euróval tartozik csupán a Baden-Württemberg-i tartományi banknak (LBBW), és mivel a játékgyárnak tavaly legalább 20 millió eurós vesztesége volt, nem tudott fizetni a hitelezőknek a január végi lejáratig.
Az átütemezésről kezdett tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért a Märklin csődeljárást kezdeményezett önmaga ellen, védekezésül a hitelezőkkel szemben. A Märklin már néhány évvel ezelőtt is csődveszélyben volt, de 2006-ban megmentette egy brit befektetési alap - a Kingsbridge Capital Advisors -, amely felvásárolta a cég száz százalékát. Most is várható, hogy a márkát meg fogják menteni, még ha talán más cég keretében is. A Märklin csődjével újabb önálló cég tűnhet el az európai játék- és vasútmodellgyártásból. Nagyobb független modellvasút-szériagyártók Európában eddig is csak Németországban maradtak talpon, az ottani konszolidációból korábban éppen a Märklin látszott győztesként kikerülni, magához váltva az ottani konkurencia egy részét.
A többi jelentős európai céget kisebb részben az amerikai Bachmann játékgyár, túlnyomórészt pedig a brit Hornby vasút- és autómodellcég olcsó pénzért felvásárolta az elmúlt években. A modellvasútgyárakra a jelek szerint az utolsó csapást méri a gazdasági világválság, de már eddig is nehezen küszködtek, nagyrészt elhibázott üzletpolitikájuk miatt, mondják elemzők. Az európai modellvasútpiacot a kilencvenes évek elejétől kínozza az elektronikus játékok versenye. Ezt ellensúlyozandó, az egyszerűbb szerkezetű modellek rovására erősen növelték a számítógéppel vezérelhető, elektronikus modellek arányát a termékpalettán, mert - tévesen - azt remélték, hogy így versenyben maradhatnak a gyerekeket teljesen elhódító elektronikusjáték-dömpinggel szemben.
Ez a fejlesztés módfelett megdrágította a modelleket a hagyományosakhoz képest, miközben külsőre már nemigen voltak fejleszthetők a gyári modellépítési technológia nyolcvanas években elért, igen magas fokához képest. Ezért, miközben a termelési költségek egyre csak nőttek, a piac a felnőtt hobbygyűjtők, vagyis éppen a rendszeres, visszatérő vásárlók körében is szükségképp beszűkült a termékek megdrágulása miatt, miközben a "gyerekpiac" nem tért vissza. Az amerikai és a brit gyártók Kínába vitték a termelést, ezzel némiképp korlátozták a költségnövekedést. A Märklin azonban nemigen élt ezzel a módszerrel, fontosabbnak tartotta a minőség megőrzését. Így termékei akár 60-80 százalékkal is drágábbak a versenytársakéinál - válság idején ez végképp nem jó recept a forgalom növelésére.
A piaci lejtmenet az általános játékgyárak teljesítményén is meglátszik. Hétfőn évtizedek óta a legrosszabb karácsonyi időszakról számolt be a világ legnagyobb játékgyártó cége, az amerikai Mattel. Emiatt a cég nyeresége a vártnál jóval nagyobb mértékben, 46 százalékkal csökkent a tavalyi negyedik negyedben az egy évvel korábbihoz képest. A Matttel csoport adózott eredménye 176,4 millió dollárra csökkent az egy évvel korábbi 328,5 millió dollárhoz képest. A hanyatló kereslet miatt a bevétel 11 százalékkal 1,94 milliárd dollárra csökkent 2,19 milliárdhoz képest. Amerikában 6 százalékkal, külföldön 20 százalékkal esett vissza a forgalom. A külföldi bevételt a dollár erősödése is megnyirbálta. Az év egészében az adózott eredmény 37 százalékkal esett, 380 millió dollárra, a bevétel 1 százalékkal apadt az előző évihez képest, 5,9 milliárd dollárra. A Mattel fő riválisa, a Toys"R"Us is arról számolt be januárban, hogy a karácsonyi időszakban bel-és külföldi eladásai szintén jelentősen visszaestek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.