BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassítani kényszerül az Airbus - Kémfotó galéria

Késedelmesen állíthatja szolgálatba a rövid távolságokra használt új A320-as típusú járműveit több európai diszkont-légitársaság és néhány, hagyományos üzleti modellt követő légicég.

Ez vált véglegessé, miután a gyártó Airbus a napokban bejelentette: a gazdasági válság miatt októbertől a havi 36 helyett csak 34 repülőgép összeszerelését fejezi be. A toulouse-i telephelyen azt is közölték, a tervekkel ellentétben nem növelik, hanem szinten tartják (havi 8,5 darab) a hosszabb távolságokra használt A330/A340-es modell kibocsátását.

Hétfőn az Airbus közel-keleti részlegének vezetője sürgette, hogy a francia államhoz hasonlóan a cég anyavállalatában, az EADS-ben tulajdonos Németország, Nagy-Britannia és Spanyolország is járuljon hozzá több milliárd euróval a repülőgép-megrendelések szinten tartásához.

Párizs a közelmúltban bejelentette, ötmilliárd eurót különített el erre a célra, de a többi érdekelt állam eddig adós maradt a vállalásával. Az EADS egyébként éppen hétfőn cáfolta, hogy további egy évvel elhalasztaná az A400M katonai szállító repülőgép gyártásának elindítását.

Tom Enders vezérigazgató nem szépítgette a helyzetet: „Sok légitársaság csökkenti a kapacitását, parkoltatja járműveinek egy részét. Nem zárom ki, hogy további termelés-visszafogásra is sor kerülhet, ha erre szükség lesz” – mondta, megerősítve ugyanakkor, hogy a társaság idei átadási programja nem változott, tehát most is ugyanannyi, körülbelül 480 gép elkészültével számol, mint néhány hónapja.

Az Airbus már tavaly októberben érzékeltette, hogy az idén nem tudja olyan mértékben növelni a termelést, mint eredetileg gondolta. Akkor azonban még nem volt szó csökkentésről. A válság viszont gyorsan átírta a terveket, mivel egyre több légitársaság halasztotta el a rendelést, vagy nem élt a korábban jelzett opciós joggal.

Egyelőre úgy tűnik, az Airbusnak van hova lassítani, hiszen az elmúlt években nagyon felpörgette a termelést, és visszavette a vezetést a Boeingtól. Thomas Schmidt-Mumm, a közép- és észak-európai vevőkért felelős alelnök lapunknak ezt azzal támasztotta alá, hogy a százszemélyes és annál nagyobb kategóriában a 2008-as nettó rendelésállományt tekintve 54:46 százalék a megoszlás az Airbus és a nagy versenytárs Boeing között, az Európában kedvelt keskeny törzsű A320-as családnál szinte egyenlő, 49:51 az arány, a hosszú távra használt gépeknél viszont tetemes az előnye, 75:25 százalék.

Airbus termelés-értékesítés

Modellek száma 13

Eladott gépek száma 9207

Átadott gépek száma 5534

Ügyfelek száma 307

Forrás: cégközlés (A380, A340, A350, A330, A320)

Sok szakértő szerint az Airbus manőverezési képességét segíti, hogy termékpalettája az elmúlt tíz évben teljesen kiépült, megszilárdult, illetve kiszélesedett. A felhalmozott készpénzt azonban sokkal gyorsabban kell a késésben lévő programjaiba pumpálni, mint a cégvezetők azt elképzelték. Már két évvel elmaradtak például az A380-as szupernagy jármű és az A400M katonai teherszállító projektjével, s mindkettőnél sok milliárd euróval túllépték a tervezett költségvetést.

A termelési folyamat optimalizálása egyrészt a már meglévő európai telephelyek munkájának jobb összehangolását, a Power 8 nevű takarékossági program folytatását jelenti (2012-ig újabb 650 millió eurós spórolás), másrészt egyes kiszervezések aktívabb felügyeletét. A végső összeszerelést végző dél-franciaországi gyáron kívül több európai országban is működnek alkatrészüzemek, ahonnan a nagyobb egységeket főleg vízi úton viszik Toulouse-ba.

Épp ottjártunkkor jelentette a be a cég, hogy az egyik nagy beszállító Tuniszban létesített telephelyet, ahol 750 új állás jön létre. Fontos fejlemény, hogy ez év január végén aláírták a vegyesvállalati egyezményt a kínai Harbin övezet állami cégével, a társaság az A320-as illetve az A350XWB típusokhoz állít majd elő alkatrészeket. A teljes termelési érték 2010-ben – ekkor indul be a gyártás – évi 200 millió, 2015-től évi 450 millió dollár lesz.

A vezérigazgató szerint átmeneti lassulás jön az évtized végén, s 2011-től ismét a termelés korábbi vagy még magasabb szintjére kell beállni. „Nem kincstári optimizmusról van szó, elegendő, ha megnézzük: a világon jelenleg 6000 repülőgépet ítéltek lecserélésre, vagy azért, mert teljesen elöregedett, vagy azért, mert a felhasználó korszerűbbre, energiatakarékosabbra akarja leváltani – s ezzel sok milliárd eurót vagy dollárt megspórolni” – érvelt az újabb fejlesztések mellett.

Eladott gépek száma 9207

Átadott gépek száma 5534

Ügyfelek száma 307

Forrás: cégközlés (A380, A340, A350, A330, A320) Airbus-átadások 1990 95

1995 120

2000 310

2005 378

2008 483

darab, forrás: cégközlés A 380 megrendelések Klikk a galériához -->
[enews_gallery id='344438']

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.