BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leállt a Saab gyártás

A munkahelyük megtartásáért tüntettek Európa-szerte a General Motorshoz tartozó Opel, Vauxhall és a Saab gyárak dolgozói. A 640 fős szentgotthárdi GM Powertrain Kft. alkalmazottai nem demonstráltak. A tiltakozást az váltotta ki, hogy a világszerte 245 ezer főt foglalkoztató GM egy hete bejelentette: elbocsát 47 ezer alkalmazottat, ebből 26 ezret az Egyesült Államokon kívül. A cég Európában 55 ezer embernek ad munkát, főleg Németországban.

A GM-dolgozók megmozdulásával szinte egy időben Rick Wagoner, a világcég vezetője 9,6 milliárd dolláros negyedik negyedévi veszteséget jelentett be, s így a 2008-as veszteség 30,9 milliárd dollár volt, ami jóval kevesebb a tavaly előtti 38,7 milliárd dollárnál. A konszern ugyanakkor a már megkapott 13,4 milliárd dollár mellé 16,6 milliárdot, összesen tehát 30 milliárdos (közel 7300 milliárd forint) segítséget kér a washingtoni kormánytól. A 100 százalékban az amerikai óriás tulajdonában lévő svéd Saab Saab Automobile AB pénteken csődvédelmet kért, és szerdán arra kényszerült, hogy leállítsa a trollhattani gyár termelését.

A svéd vámhatóság ugyanis addig nem engedi tovább az exportszállítmányokat, valamint az importált alkatrészeket, amíg a cég nem rendezi hátralékát - adta közre a svéd rádió.

A prémium márka kelet-európai importőre, a Polar Mobil Kft. ugyankkor csütörtök este úgy tájékoztatta a VGO-t, hogy  a Saabnak nincs lejárt tartozása a svéd vámhivatallal szemben. A cég korábban egyszerűsített vámeljárásra volt jogosult, azonban mostantól az újjászervezési folyamat részeként normál vámügyintézésre áll át, ami adminisztrációs többlettel jár.

Bárhogy is történt az biztos, hogy a súlyos pénzügyi helyzetben lévő autógyár nincs egyedül: több mint 10 ezren regisztráltak a február 22-én létrehozott rescue-saab.com honlapon. A Saab tulajdonosok közösségi honlapjain "Vorte for Saab!", és "Saab, we can belive in!" bannerek keringenek és már kapható "Save Our Saab" póló is. Jan Ake Jonsson, a Saab Automobile AB ügyvezető igazgatója pedig csütörtökön bejelentette: a tőkeinségben szenvedő márka nyolc lehetséges partnerrel is tárgyal. Hozzátette ugyanakkor, a cég három hónapra tervezett átszervezése akár 12 hónapig is eltarthat.

A GM az újjárszervezési terveben elismerte: 2003 és 2007 között a Saab, Hummer és Saturn márkáinak együttes adó előtti vesztesége átlagosan 1,1 milliárd dollár volt évente. E három márka és a Pontiac által tavaly eladott 504 ezer gépkocsi 40 százalékát a gyári dolgozók, illetve flottavásárlók vették meg, így alig volt rajtuk haszon. A fentiek alapján a Globe and Mail sommásan kijelentette, hogy a General Motors jelenlegi vezetősége szinte teljesen alkalmatlan, hogy a csoportot nyereségessé tegye.

Esés-esés hátán

Januárban hatodik egymást követő hónapban esett a tartós fogyasztási cikkek forgalma az Egyesült Államokban - jelentette a Bloomberg. A decemberi 4,6 százalékost esést januárban 5,2 százalékos követte.

A General Motors eladásai Európában*
(január, darab)
                                  2007             2008
Opel                         101 449           66 340
Chevrolet                  16 694            11 437
Saab                           5 753            2 583
GM (US)**                     662                 85

* EU+EFTA
** Amerikában készült autók

A 640 fős szentgotthárdi GM Powertrain Kft. alkalmazottai nem demonstráltak. A tiltakozást az váltotta ki, hogy a világszerte 245 ezer főt foglalkoztató GM egy hete bejelentette: elbocsát 47 ezer alkalmazottat, ebből 26 ezret az Egyesült Államokon kívül. A cég Európában 55 ezer embernek ad munkát, főleg Németországban.VGO - Demeter Kálmán Esés-esés hátán Januárban hatodik egymást követő hónapban esett a tartós fogyasztási cikkek forgalma az Egyesült Államokban - jelentette a Bloomberg. A decemberi 4,6 százalékost esést januárban 5,2 százalékos követte. SOS! -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.