BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több százmillió ismeretterjesztésre és jól fogy a gyógyszer!

Az Eli Lilly és a Pfizer gyógyszergyárak több százmillió dollárt fordítottak a fibromyalgiával kapcsolatos információk terjesztésére. Többet költöttek erre, mint a cukorbetegséggel vagy az Alzheimer-kórral kapcsolatos oktatásra, annak ellenére, hogy a fibromyalgiát sokan nem tekintik valódi betegségnek.

Az AP információi szerint a két gyógyszergyár több százmillió dollárt fordított a fibromyalgiával kapcsolatos oktató, ismeretterjesztő kampányok finanszírozására. Ez az izomfájdalmakkal járó betegség vegyes megítélésnek örvend szakmai körökben, sokan egyszerűen nem fogadják el létezését. Ennek ellenére a konkrét betegségekhez között anyagi támogatások sorában a fibromyalgia a harmadik a Pfizer listáján a rák és az AIDS mögött. Az Eli Lilly szintén harmadiknak rangsorolja a rák és a depresszió után.

A fibromyalgia több okból is gyanakvást ébreszt az orvosokban: oka ismeretlen, objektíven diagnosztizálni nem lehet. Számos érintett tünetei krónikus fáradság szindrómának vagy más betegségnek is betudhatóak.

"Azt hiszem, a gyártók kampányának célja a népszerűsítés, azért, hogy minél többen szedjék a gyógyszereiket" - mondja dr. Frederick Wolfe, aki a kilencvenes években az elsők között határozta meg a betegséget, de azóta az egyik legnagyobb szkeptikussá vált.

A motivációtól függetlenül az üzlet jól megy: 2007 első és 2008 utolsó negyedéve között a Pfizer 395 millióról 702 millió dollárra növelte Lyrica nevű gyógyszerének eladásait. Az Eli Lilly 2008 utolsó negyedévében már 721 millió dollár értékben értékesítette Cymbalta nevű készítményét (2007 első negyedévében az összeg 442 millió volt).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.