„Nem bocsáthatjuk meg a rossz döntéseket. Az Egyesült Államoknak nem fűződik érdeke a GM életben tartásához és nem is áll szándékban ezt tenni. Nem biztosíthatjuk az autóipar túlélését végtelen dollárfolyam segítségével” – mondta Barack Obama hétfőn. Az elnök felszólítására távozott posztjáról Rick Wagoner vezérigazgató, Obama megfogalmazása szerint a döntés nem a személyi elleni kritika, pusztán annak belátása, hogy a cég jövőjének biztosításához új vízióra van szükség. Hozzátette: minden oldalról áldozatokra van szükség, az amerikai autóipar fennmaradásának kulcsa, hogy megőrizze nemzetközi versenyképességét.
Mint arról beszámoltunk, a General Motorsnak hatvan, a Chryslernek harminc napot adott arra, hogy biztosítsa működőképességét, miután a kabinet szakértői nem fogadták el a két cég restrukturálási tervét.
Ezzel távozott posztjáról az a vezérigazgató, aki a New York Times megfogalmazása szerint végigasszisztálta a GM bukását. Mióta 2000-ben átvette a vállalat vezetését, a részvények 70 dollárról 4 dolláros árra csúsztak vissza. Ennek ellenére egy ideig úgy tűnt, Rick Wagoner egyik lesz azon kevés vállalatvezetőknek, akik képesek túlélni a válságos időszakokat. A vezér átvészelte Kirk Kerkorian befektető rohamát és a Kongresszus dühös hangvételű meghallgatásait is, végül Barack Obama zárta le pályafutását. A legfontosabb autóipari szakszervezet, a United Autoworkers Union nem kommentálta Wagoner távozását, Michigan szenátora azonban már közölte: áldozati bárányt csináltak a cégvezérből.
Wagoner vezetésének egész ideje alatt biztos volt abban, hogy a csökkenő eladások ellenére a GM képes megtartani vezető pozícióját. Három átszervezési terv, tucatnyi gyárbezárás és több ezer munkaerő megszűnését követően a Wagoner csak nemrég látta be: jelentősen át kell alakítania a márkát és a modellkínálatot a szűkülő kínálat következtében. Csak a kongresszusi meghallgatások második fordulójában ismerte be, hogy a cég sorsát a válság mellett saját hibái is alakították. Távozásával Wagoner első és eddig egyetlen munkahelyétől válik meg: 1977-ben lépett be a vállalathoz és már 38 évesen pénzügyi igazgatóként dolgozott. 1998-ban elnökké, majd 2000-ben vezérigazgatóvá választották.
Vezetése alatt a GM agresszíven terjeszkedett a külpiacon: Oroszországban, Kínában és Latin Amerikában. Időközben azonban a vállat elvesztette hazai vezető szerepét, tavaly pedig elveszítette koronáját: a Toyota lett a világ legnagyobb autóipari vállalata. „A GM a hetvenes években vesztett irányt, de erre csak húsz év múlva jött rá” – mondta a Casesa Shapiro Group vezetője. John Casesa autóipari elemző szerint Wagoner a ma sikeres autógyár-vezérekkel ellentétben nem a kreatív üzletágból (termelés, marketing) érkezett, hanem pénzügyi irányvonalról, ezért nem járta végig a szamárlétrát. Az iparági jelentések szerint a múlt hónapban a GM az amerikai gépjármű-eladásoknak már csak 18,8 százalékát tette ki.
Hat hónappal ezelőtt Wagoner a GM főhadiszállásán több száz munkatárssal együtt ünnepelte a cég századik születésnapját. „Mi tehát ma a feladatunk – tette fel a kérdést – az, hogy demonstráljuk, többek vagyunk egy száz éves vállalatnál, cégünk kész arra, hogy a következő száz évben is vezető szerepet töltsön be.”
GM-krónika - Lefelé a lejtőn
Rick Wagoner 2009 januárjában még úgy nyilatkozott: nem kell a cég nyugdíjasain takarékoskodniuk, a cég e nélkül is képes megfelelni az amerikai kormány feltételeinek (mint kiderült, tévedett, lásd fent). A cég a hónap végén közölte: 6,1 milliárd dollárt veszített, miközben az amerikai állam 13,4 milliárd dolláros segítségére várt. Csak ekkor, februárban szögezték le, hogy a jövő érdekében hajlandóak stratégia vagy akár részvénytulajdonosi kérdésekről is tárgyalni egy harmadik féllel. Február közepén jelentették be a „rendkívüli és agresszív válságintézkedéseket”, amely többek között 47 ezer fős elbocsátást tartalmazott.
A Wall Street Journal már ekkor arról írt, hogy a GM-nek a beígért 13,4 milliárd mellé még legalább 5 milliárd dollárnyi forrásra lenne szüksége a fennmaradáshoz. Eközben a GM már a német kormánnyal tárgyalt, megpróbálva elérni, hogy Angela Merkel kormánya anyagi támogatást nyújtson az Opelnek. Merkel ma közölte, hogy kész egy esetleges befektetőnek támogatást adni egy európai Opel létrehozása érdekében. A GM Europe illetékesei február végén már azt javasolták: az Opel váljon el anyavállalatától. A GM működését felügyelő csoport március ötödikén közölte, hogy nem tartja életképesnek a vállalatot. Rick Wagoner távozásával a BBC által megkérdezett elemzők szerint tovább nőtt a vállalat csődjének esélye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.