A kivitelezési pályázatok meghirdetéséhez szükséges terveket a MÁV Tervező Intézet készítette el, melyet a megrendelő MÁV Zrt. elfogadott és jóváhagyott, írja közelményébena MÁV. A záhonyi térség komplex gazdaságfejlesztési programja a Kormány döntése alapján az Új Magyarország Fejlesztési Terv több operatív programjának támogatásával, valamint a Magyar Köztársaság költségvetéséből biztosított társfinanszírozással jöhet létre.
A projekt részeként megvalósul az árufuvarozási határátmenetet biztosító széles és normál nyomtávú gerinchálózat fejlesztése, valamint az árufuvarozási és logisztikai kapacitásokat kiszolgáló vontatóvágány hálózat felújítása. A vasúti átrakó körzet összesen 150 kilométer hosszú széles- és fonódott vágányhálózatából 34 kilométer vágányt újítanak fel, várhatóan 2010. december 31-re.
Az előkészítést a MÁV Zrt. fogja össze, a kivitelezést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A MÁV már elkezdte a munkát, az engedélyezési és kiviteli tervek, továbbá a tenderdokumentáció elkészítését, valamint a szükséges hozzájárulások és hatósági (építési) engedélyek beszerzését. Ezen előkészítő munkák során figyelembe kellett venni a projekt összetettségét, mivel a kivitelezés az alábbi két részben valósul meg:
A)
Pályaépítés, I. ütem: - Záhony - Tuzsér - Tuzsér – Eperjeske-rendező pu. - Eperjeske rendező pu. – Tornyospálca átrakó vonalszakasz
B) Pályaépítés II. ütem: - Záhony országhatár – Záhony vonalszakasz, - Tuzsér – Komoró vonalszakasz, - Eperjeske-rendező pu. – Eperjeske országhatár vonalszakasz a rendező és a fogadó pályaudvarok kijelölt vágányaival, - Záhony – Eperjeske-rendező pu. delta vonalszakasz, - Komoró állomás és az egyéb hatósági engedélyköteles részek (biztosítóberendezési munkák).
Mivel a kivitelezési pályázatok meghirdetéséhez szükséges tervek elkészítése egyszerre történik, csak többszöri egyeztetés után vált véglegessé a pontos műszaki tartalom. Ezek alapján végezte el a tervezést a MÁV Tervező Intézet (MÁVTI) Kft. Az elkészült tervdokumentációt a tervező már leszállította a MÁV Zrt.-nek, mely tervek illeszkednek a későbbiekben átépítendő Nyíregyháza-Záhony normál nyomközű nemzetközi törzshálózati 160 km/h sebességre történő átépítésének terveihez is.
Az elkészült terveket a vasúttársaság jóváhagyta, jelenleg a hatósági engedélyezési eljárás zajlik. Mindkét projekt kivitelezőjének és a lebonyolítás ellenőrzését végző vállalkozóinak kiválasztása közbeszerzési eljárás keretében történik, mely felhívásokat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. teszi közzé. Ugyancsak az előkészítés része a tájékoztatás, mely egyaránt kiterjed a szomszédos, és egyben a felújítás során érintett Ukrán Vasúttársaságra, valamint a környéken élő lakosság informálására.
A széles nyomközű pálya felújítása során várhatóan hosszabb (1,5-2 hónapos) vágányzár is szükségessé válik a jelenlegi bátyui határátmenetben. Ezért a MÁV Zrt. munkatársai a Csap-Záhony közötti széles nyomtávon történő forgalom ez idő alatti zökkenőmentes lebonyolítása érdekében az Ukrán Vasutak képviselőivel tárgyalásokat kezdtek. A felújításban érintett települések lakóihoz (Záhony, Tuzsér, Komoró, Tornyospálca, Fényeslitke) a vasúttársaság tájékoztató kiadványt juttatott el, továbbá a projekt előkészítéséről, a feladatok állásáról, a beruházás és a kapcsolódó lehetőségek kialakításáról a MÁV Zrt. a Regionális Fejlesztési Hivatal és a tervező bevonásával lakossági fórumot tart.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.