Más kelet-európai országokban szintén a vasúti - elsősorban személyszállítás - csökkenése és veszteségessége figyelhető meg, a fejlettebb nyugat-európai államokban pedig a vasút szerepe mindezek ellenére meghatározó a tömegközlekedésben.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Vasúti Igazgatási Főosztályának legfrissebb, a 2008. évről szóló elemzése szerint a helyközi vasúti személyszállítás idén is folytatódó visszaesésében a válság hatása mellett szerepe van a közúti közlekedés, különösen az egyéni gépkocsihasználat további térnyerésének és a 2007-ben jelentősen megemelt jegyáraknak is.
A hatóság adatai szerint a helyközi személyszállításban 145 millió utas vett részt 2008-ban, ami 3,2 százalékkal marad el az előző évitől, az utaskilométerben kifejezett visszaesés pedig 5,1 százalék.
A személyszállítással foglalkozó - állami tulajdonú MÁV csoporthoz tartozó - MÁV Start Zrt. 2008-ban 160 milliárd forint költségtérítést kapott a központi költségvetésből, és további 42 milliárd forint volt a fogyasztói árkiegészítést is tartalmazó jegyárbevétel.
Az NKH tanulmánya hangsúlyozza: Magyarország valamennyi vasútvonalán átláthatóbbá és ellenőrizhetőbbé válhat az állami források felhasználása, amennyiben a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasúttal (GYSEV) kötötthöz hasonló szerződés születik az állam és a MÁV-Start Zrt. között is. A GYSEV-vel kötött megállapodás ugyanis szabályozza egyebek között a közszolgáltatás keretében nyújtandó szolgáltatásokat, a jegyrendszerre vonatkozó előírásokat, és a szerződésben foglalt kötelezettségek nem teljesítésének következményeit is.
A MÁV utasainak 20 százaléka - a 65 éven felüliek és a vasutasok - ingyen utazik. Számos kedvezmény van egyebek mellett a fiataloknak, a fogyatékkal élőknek és a közszolgáltatásban dolgozóknak.
A magyarországi vasúti áruszállításban az idén nemcsak a válság hatása jelentkezik, hanem a mezőgazdasági szállítási igények tavalyi növekedési ütemének várható elmaradása is. Az ágazat volumene 2008-ban 4,4 százalékkal 51,62 millió tonnára csökkent, míg az árutonnára vetített, kilométerben kifejezett szállítás 3,2 százalékkal, 9,82 milliárdra esett vissza.
A vasúti infrastruktúra fejlesztése a korábbi évekhez hasonlóan elmaradt és elmarad a közutat érintő beruházásoktól, a magyarországi pályahálózatokon elsősorban európai uniós támogatások szolgálnak forrásul a beruházás finanszírozásához. A MÁV Trakció Zrt. mellett ugyanakkor több vasúti társaság is mozdonybeszerzésekről döntött, új vagy használt és felújított vontató járművek vásárlásával - olvasható az elemzésben.
A tanulmány készítői arra is emlékeztetnek, hogy 2009 közepéig át kell ültetni a magyar joganyagba az Európai Unió harmadik vasúti csomagjának szabályait, amelyek reményeik szerint hosszú távon javítják a vasúti áru- és személyszállítás versenyhelyzetét.
A magyar vasúti áruszállítási piac továbbra is erősen koncentrált - jegyzi meg a tanulmány. A piaci viszonyok alakulása szempontjából meghatározó, hogy a szűkülő kereslethez a nagyobb és tőkeerősebb, de éppen átalakuló piaci szereplő, vagy a kisebb, de rugalmasabb vállalatok lesznek képesek jobban alkalmazkodni.
A MÁV Cargót érzékenyen érintheti az eddigi biztos megrendelők termelésének visszaesése, de egy-két éven belül nem várható a piaci koncentráció jelentős csökkenése. Hosszabb távon azonban a vasúti árufuvarozók is számolhatnak azzal, hogy a régiós vasúti áruszállítási áramlatok megszerzéséért is erősödik a verseny.
A közlekedési hatóság adatai szerint Magyarországon a közforgalmú vasúti pályahálózat hossza 7 700 kilométer, amiből több mint 2 600 kilométer a transz-európai hálózat része. Az elővárosi vasutak hossza mindössze 97,6 kilométert tesz ki, és az összes, nyílt hozzáférésű vasúti pálya hossza meghaladja a 8 030 kilométert.
A személyszállítással foglalkozó MÁV Start, a vontatási tevékenységet végző MÁV Trakció, valamint a MÁV Nosztalgia Kft. mellett a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) rendelkezik az európai vasúti térség, illetve a magyar országos hálózat használatára engedéllyel. A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) pedig elővárosi személyszállításra kapott engedélyt. Térségi személyszállítást összesen húsz társaság végezhet, jellemzően erdei vasutat üzemeltető erdőgazdaságok, vagy például MÁV Zrt. Széchenyi-hegy Gyermekvasút.
A vasúti társaságok jelentései alapján 2008-ban az előző évhez képest kis mértékben, 0,5 százalékkal csökkent a foglalkoztatottak száma: a magyarországi vasúti cégeknél valamivel kevesebb mint 18 ezer, a pályavasutaknál mintegy 17 600 ember dolgozott a múlt évben.
Az európai vasúti közlekedés gazdasági eredményei rendkívül vegyes képet mutatnak. Megállapítható ugyanakkor, hogy a fejlettebb nyugat-európai országokban elsősorban a személyszállításra helyezik a hangsúlyt, míg a kelet-európai országban inkább a teherszállítás működik nyereségesen a csökkenő forgalmú személyszállítás mellett. A vasúttársaságokat ugyanakkor az állam szinte valamennyi országban jelentős támogatásban részesíti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.