BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt tart az Opel a drámai fordulatok és a maratoni tárgyalások után

Drámai fordulatok és maratoni tárgyalások után péntek estére egy lépéssel közelebb került az anyavállalat, a General Motors (GM) súlyos pénzügyi válsága miatt ugyancsak csőd közeli helyzetbe került németországi Opel megmentése.

Német kormányforrások szerint a GM és az egyetlen versenyben maradt potenciális befektető, a kanadai-osztrák Magna International beszállító és alkatrészgyártó cég a Berlinben folytatott tárgyalásokon előzetesen megállapodott az Opel eladásáról. Az egyezmény részletei nem ismeretesek, az idézett források csupán annyit közöltek: az Opel sorsáról dönteni hivatott, a német kancellári hivatalba tervezett csúcstalálkozót meghatározatlan időre elhalasztották, egyelőre ugyanis szakértők vizsgálják a GM és a Magna megállapodásában foglaltakat.

Előzőleg gyorsan peregtek az események; a nap folyamán a GM teljesíthetetlennek tartott követelései miatt visszalépett az Opel megvételétől a másik még versenyben lévő lehetséges befektető, a Fiat. Az olaszországi autógyár vezetője az amerikai konszern pótlólag előterjesztett 300 millió eurós követelését elutasította, ugyanakkor utalt arra, hogy nem hajlandó módosítani korábbi vételi ajánlatán, amit a német kormány is sürgetett. A Magna ezzel szemben azt jelezte, hogy kész lenne a 300 millió eurós amerikai követelés átvállalására. A német kormány már korábban bejelentette: kész egyfajta vagyonkezelő megoldás keretében 1,5 milliárd eurós - áthidaló - pénzügyi támogatást nyújtani az országban csaknem 26 ezer munkahellyel rendelkező Opelnek. Feltételül szabta ugyanakkor egy tőkeerős és megbízható beruházó bekapcsolódását, amely biztosíthatná a nagy hagyományokkal rendelkező gyár további életképességét.

A kormány ugyanakkor a legújabb amerikai követelést a leghatározottabban elutasította. A Magna előterjesztett ajánlatából jóval korábban annyi szivárgott ki, hogy a kanadai-osztrák üzem egy orosz partnerrel több száz millió eurót fektetne az Opelbe, és főként az orosz piacot célozná meg. Az ajánlat szerint a Magna mintegy 20 százalékos részesedést szerezne egy új cégben, a német Opelt is magában foglaló Opel Europe-ban, az orosz partner és a GM pedig egyaránt 30-30 százalékos részesedéshez jutna. A fennmaradó hányadon az Opel-kereskedők és a dolgozók osztoznának. Az idézett német kormányforrások szerint a pénteken létrejött előzetes megállapodás még sok kérdőjelet tartalmaz.

Az Opel megmentése egy lépéssel közelebb került, de végleges megoldásról még nem lehet beszélni - értékelték a források.

Mindenesetre az esti hírek szerint nem kizárt, hogy a szakértői vizsgálat után még az éjszaka folyamán - immár a német kormány, illetve a négy németországi Opel-üzemnek otthont adó tartományok vezetőinek bevonásával - végleges megállapodás születik. Amennyiben viszont nem jön létre egyezség, alternatívaként felmerült, hogy a német kormány az Opelt fizetésképtelenné nyilvánítja. Az érvényben lévő csődtörvény értelmében ez nem az autógyár végét jelentené, hanem biztosítaná további működését, bár a jelenleginél jóval "szerényebb" körülmények között.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.