BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétszázezer béren kívül

Ösztönzés. Bár a munkavállalók elkötelezettségét hosszú távon nem növeli a cafeteria (választható béren kívüli juttatások rendszere) bevezetése vagy működtetése, a megtartásukhoz nagymértékben hozzájárulhat – többek között erre világított rá a Hewitt Humán Tanácsadó Kft. trendelemzése, amely az Átfogó kompenzációs kutatás 2006–08 adatai alapján vizsgálta többek között a céges juttatásokat.

Az is kiderült, hogy a részt vevő 105 vállalat közül volt olyan, amely 2002-ben vezette be a cafeteria-rendszert, a többség azonban 2006-ban. A cafeteriás cégek tizede pedig tavaly tette rugalmassá a juttatási rendszerét. A legfrissebb – 2008-ra vonatkozó – adatok alapján a résztvevők több mint negyven százaléka nyújtja béren kívüli juttatásait cafeteria-rendszer keretein belül, ugyanakkor a felmérésben szereplő összes vállalat valamilyen fix juttatást biztosít az alkalmazottaknak.

A felhasználható keretösszeg meglehetősen széles skálán mozog: a dolgozók évi 84–720 ezer forint erejéig választhatnak a cafeteria elemei közül. A vállalatok több mint egyharmada a szervezeti szint alapján alakítja ki az összeghatárt. A vezetői (menedzser) beosztásban lévők felhasználható kerete 2008-ban átlagosan 416 ezer forint volt, míg a beosztottaké ennek kevesebb mint fele: 205 ezer forint.

Mostanság bizonytalanság látszik a vállalatoknál a cafeteriaprogram bevezetését illetően. Ha valóra válik az a korábbi javaslat, miszerint részben adó alá vonnák a béren kívüli juttatásokat, az nagy érvágást jelenthet a munkáltatóknak és a munkavállalóknak is – emelte ki Makrai Fanni. Az átfogó kompenzációs kutatás magyarországi vezetője hozzátette: a gazdasági világválság hatására ugyanis sok vállalat kihasználta a 2009. január 1-jétől életbe lépett lehetőséget, amelynek alapján eltörölték az adómentesen adható juttatások plafonértékét, és nem fizetésemelést nyújtott munkavállalóinak, hanem növelte az adómentesen kapható juttatások értékét.

Legjobb munkahely felmérés

Bár a juttatásoknak, így a cafeteria-rendszernek sincs hosszú távon motiváló hatása, inkább megtartó erejű, hiszen a juttatások a munkavállalók számára úgynevezett higiénés tényezők – ezt támasztja alá a Világgazdaság–Hewitt Legjobb munkahely felmérés is. Bakos Réka, a felmérés magyarországi vezetője jelezte: az idei kutatásban tovább vizsgálják, milyen mértékben motiválják a hazai munkavállalókat a juttatások.

Az ez évi felmérés kapcsán egyébként eddig 110 cég jelezte részvételét, a térítésmentes, országos kutatásra május 31-ig lehet jelentkezni.

Ha az étkezési utalványok, üzemi étkezés lehetőségét nézzük, a cégek közel fele nyújtja ezt a juttatást alkalmazottainak a cafeteria-rendszeren kívül. Noha a melegétkezési utalvány adómentesen adható korlátja kétszer akkora, mint a hidegétkezésié, az utóbbit előszeretettel választják a munkavállalók rugalmas felhasználhatósága miatt. Az alkalmazottaknak kínált étkezési hozzájárulás értéke csaknem minden vállalatnál az adómentesen nyújtható értéken belül (hidegétkezési hozzájárulás esetén 2008-ban 72 000, melegétkezésinél 144 000 forint/év) van. Az egészségpénztári hozzájárulást a cégek több mint negyede (27 százalék) nyújtja cafeteria-rendszer keretein kívül, fix juttatásként. Ez az arány a kedvezőtlen korlátozásokra való tekintettel a 2007-es esztendőhöz képest visszaesést jelent, azonban a felhasználás korlátozása miatt, népszerűsége még tovább csökken.

Míg a részt vevő cégek 18 százaléka nyújt ajándékutalványt dolgozóinak, addig a cafeteria-rendszerek több mint felénél szerepel a választható elemek között. Az üdültetés, üdülési csekk lehetőségét a vállalatok 17 százaléka nyújtja az alkalmazottaknak fix juttatásként. VG

Az ez évi felmérés kapcsán egyébként eddig 110 cég jelezte részvételét, a térítésmentes, országos kutatásra május 31-ig lehet jelentkezni. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.