A szövetség közleményében az FVM-et hibáztatja e lépésért. Az érdekképviselet szerint Gráf József agrárminiszter többször kijelentette, hogy a törvényalkotási folyamat nem indul meg, ha az úgynevezett élelmiszerkódex létrejön.
Mint ismert, e megállapodást áprilisban fogadták el a termelők, a feldolgozók és a kereskedők képviselői, de az aláírók ellen a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) később versenyfelügyeleti eljárást indított a szöveg egyes pontjai – például a hazai és a külföldi áruk 80-20 százalékos forgalmazási arányának rögzítése – miatt. A vizsgálat nyomán ágazati vita robbant ki arról, hogy a dokumentum a július elsejei tervezett időpontban hatályba léphet-e. Az OKSZ szerint az agrártárcát „súlyos felelősség” terheli azért, hogy a versenyhivatali eljárás megindult. A szövetség tegnap nem vett részt az aláírók részvételével megtartott FVM-es kódexegyeztetésen sem.
Az agrártárca továbbra is arra törekszik, hogy a dokumentum július elsejétől az eredetileg aláírt formában lépjen életbe – közölte Dékány András, a minisztérium szóvivője. Hozzátette: az FVM nem kezdeményezett törvényjavaslatokat, hanem azokat – ötpárti támogatottsággal – országgyűlési képviselők nyújtották be – írja a Világgazdaság.
Nagyon keménynek tűnik, hogy a javaslat 5-15 százalékos büntetést írna elő a bűnösnek talált kereskedőláncokra: mivel a 15 vezető kereskedő mindegyikének forgalma meghaladja a 40 milliárd forintot, a bírság kétmilliárd forintról indul. Bár jóval kisebb tétel, ám az utólagos visszatérítések 3 százalékban történő meghatározása is az ellenkező hatást érheti el, vagyis a hazai termékek aránya csökkenhet, mivel a láncok vélhetően az import- árukat részesítik majd előnyben - idézi a Tesco szóvivőjét a Népszabadság.
Amennyiben igaz a kereskedők véleménye arról, hogy az FVM-nek köze van a két javaslathoz, a tárca újabb frontot nyit - ezúttal a GVH-val szemben. A javaslatot beterjesztő képviselők gyakorlatilag kivennék a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kezéből a pálcát az élelmiszer-termékpályához tartozó vállalkozások kartellgyanús ügyeiben. Versenyfelügyeleti eljárás ugyanis kizárólag a mindenkori agrárminiszter bejelentésére indulhatna, aki szabadon dönthet arról, hogy a hatályos versenytörvény alapján versenykorlátozónak tekinthető esetekben a piackorlátozó cselekvésből származó gazdasági és társadalmi előny meghaladja-e a korlátozásból fakadó hátrányokat.
A javaslat szintén az agrárminiszter beleegyezéséhez kötné az idesorolható ügyekben indult versenyfelügyeleti eljárások folytatását, illetve a bírságok kiszabását - félreérthetetlenül az élelmiszerkódexszel szemben májusban indult GVH-eljárásra utalva.
Mihálovits András, a GVH szóvivője ezzel szemben leszögezte: uniós jogszabályok egyértelműen tiltják, hogy a helyi törvényhozás jogosítványokat vonhasson el a versenyhatóságoktól. Annál inkább, mivel a törvényjavaslat által a versenytörvény felülírni kívánt paszszusai lényegében megegyeznek az uniós jogszabályokkal, így például az élelmiszertermékpálya-kódex kifogásolt pontjai nemcsak a hazai versenytörvényt, hanem az uniós közösségi jogot is sérthetik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.