A Wirtschaftswoche német hetilap értesülései szerint akár már 2010-ben bevezethetik a megoldást, amely az előfizetők számára elkerülhetővé teszi majd, hogy minden egyes levelükre külön bélyeget kelljen vásárolni. Az újság információi szerint a magányszemélyeknél jóval nagyobb levélforgalmat generáló vállalkozásoknak ugyanakkor sokkal borsosabb árat kell majd fizetniük a szolgáltatásért. A német posta az új megoldással tompítani szeretné a levélforgalmának az elmúlt esztendőkben tapasztalt évi kétszázalékos mérséklődését.
Hasonló a helyzet Magyarországon is, hiszen míg 2002-ben az egymilliárdot is meghaladta a levélpostai küldemények forgalma, addig az elmúlt pár évben ez a szám az évi 800 millió darabot sem érte el. Ennek fényében a Magyar Posta Zrt. is folyamatosan új szolgáltatások és termékek bevezetésével igyekszik fenntartani a forgalmát, főképpen a vállalati ügyfelekre koncentrálva. „A levélforgalom mozgatója ma már nem a lakossági levelezés – egy személy csupán átlagosan évi 3,81 darab levelet ad fel –, hanem a lakossági ügyfelekkel rendelkező szolgáltató szektor” – tájékoztatta a Világgazdaságot Tomecskó Tamás, a Magyar Posta Zrt. szóvivője.
Elmondása szerint a technológiai fejlődéssel a tranzakciós levélforgalom (azaz például a számlalevelek és a számlakivonatok, amelyek a teljes forgalom zömét teszik ki) csökkenése várható, a posta ebben a környezetben az elektronikus szolgáltatások lehetőségeinek kiterjesztésével, például adatbázis alapján történő küldemény-előállítással, a küldemény kézbesítéséhez kapcsolódó digitalizálással és dokumentumkezeléssel, komplett dokumentummenedzsment-szolgáltatással próbálja megtartani az ügyfeleit.
Középtávon a levélforgalom csökkenését a direkt marketing (dm) – azaz a reklámlevelek és katalógusok – piacának fejlesztésével igyekszik kompenzálni a posta. A nemzetközi tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy ezen szegmens előtt még nagy a fejlődési potenciál. Ezt a lehetőséget felismerve hozta létre a Magyar Posta életmód-adatbázisát, mely többszázezer célszemély vásárlási-fogyasztási szokásait, preferenciáit, tervezett beruházásait, és egyéb életmód-adatait tartalmazza, és amely kifinomult célcsoportképzést és célcsoport-elérést tesz lehetővé a marketingszakemberek számára. Az adatbázis mellett komplex dm szolgáltatások, küldemény-előállítás, akár tervezés, vagy nyereményjátékok lebonyolítását is nyújta a vállalati ügyfeleknek a Posta Direkt, a Magyar Posta direktmarketing szolgáltatások nyújtására specializálódott részlege.
A lakossági levelezési szokások „ápolása„ és visszaállítása” érdekében pedig évről-évre új technológiákat is alkalmazó, levélküldést ösztönző programokat indítanak. Ilyen volt például 2006-ban és 2007-ben az interneten kiválasztható és megírható, majd feladható képeslapok akciója, vagy 2008-ban az az eseménysorozat, amelyek keretében plázákban berendezett fotó stúdiókban ingyenesen elkészíttethető és feladható személyes képeslapokat küldhettek szeretteiknek, barátaiknak az érdeklődők.
A Magyar Posta szolgáltatásainak fejlesztésén túlmenően azok igénybevételi lehetőségeit is próbálja a piac és a technológia fejlődése diktálta igényekhez igazítani. Ennek szellemiségében készül a Magyar Posta virtuális postahivatala, ahol egyrészt a meglévő termékportfólióból lehet szolgáltatásokat elektronikus megrendeléssel és fizetési módozatokkal igénybe venni. Mindemellett elektronikus számlázási és fizetési rendszer kidolgozását is tervezik. A lakossági ügyfelek kényelméért pedig csomagfelvevő és kézbesítő automatákkal, valamint a sárga csekkek gépi elfogadására alkalmas berendezésekkel kívánnak megjelenni a közeljövőben.
Egyes termékek árazásánál azonban ez az általános elv nem volt alkalmazható, hiszen a szabadpiaci körülmények között a posta is egyre több esetben kerül komoly árversenybe.
Ilyen termékek elsősorban a logisztikai portfoliójukban találhatóak, így pl. az EMS Gyorsposta tarifáját januártól markánsan csökkentették, az ÁFA kulcs emelkedése ellenére sem minden csomagterméknél találkoznak majd igénybevevők az árak emelkedésével.
Egyes termékek árazásánál azonban ez az általános elv nem volt alkalmazható, hiszen a szabadpiaci körülmények között a posta is egyre több esetben kerül komoly árversenybe.
Ilyen termékek elsősorban a logisztikai portfoliójukban találhatóak, így pl. az EMS Gyorsposta tarifáját januártól markánsan csökkentették, az ÁFA kulcs emelkedése ellenére sem minden csomagterméknél találkoznak majd igénybevevők az árak emelkedésével. A Magyar Posta fontosabb cégadatait -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.