Az áruvásárlási kölcsönnel történő értékesítés esetén, a kölcsönkérelem elutasítása ellenére a fogyasztót ugyanúgy köti a szerződés, mivel a megkötött szerződés az áruvásárlási kölcsöntől függetlenül érvényes. „4. … a hitelkérelem esetleges elutasításáért a ZEPTER-t felelősség nem terheli, még akkor sem, ha a hitel ügyintézésénél közreműködött. Amennyiben az áruvásárlási kölcsönszerződés megkötésére bármely okból nem kerül sor, úgy az a jelen szerződés érvényességét nem érinti, vevőnek a fizetési kötelezettségét saját erőből kell e szerződésben foglaltak szerint teljesítenie.”
A Zepter annak tudatában köti ki ezeket a szerződési feltételeket, hogy célközönsége - a főként alacsony nyugdíjjal és jövedelemmel rendelkező fogyasztók – az áruvásárlási kölcsön lehetősége nélkül meg sem kötötték volna a szerződést. A vállalat még arra az esetre is kizárta felelősségét, ha a hitel ügyintézésénél közreműködött – ez pedig az OFE szerint tisztességtelen.
Az OFE álláspontja szerint ugyancsak tisztességtelen a Zepter kötbérfizetésre vonatkozó szerződési feltétele, mivel az túlzott mértékű, és a Ptk szerint kötbér csak akkor követelhető, ha a szerződésszegésért a kötelezett a felelős. A fogyasztókat viszont aligha terhelheti felelősség a megígért kölcsön elmaradása esetén.
Emellett a Szerződés ugyan kiköti, hogy a Zepternek is van kötbérfizetési kötelezettsége, ez azonban az első harminc nap folyamán mindössze napi 0,8 ezrelék, ami 100.000 forintos termék esetén napi nyolcvan forintot jelent. A következő 30 nap folyamán napi 1,2 ezrelék, az ezt követő késedelem folyamán napi 3,6 ezrelék, legfeljebb azonban 25 %. Ezzel szemben amennyiben a fogyasztó „… a részletfizetés megkezdése után bármikor három egymást követő részletet nem fizet meg, úgy a ZEPTER jogosult a szerződést a vevő hibájából meghiúsultnak tekinteni, ez okból a szerződéstől elállni, a vevő pedig köteles a teljes vételár után számított 25% mértékű kötbért a ZEPTER számára megfizetni”.
Ez az aránytalanság akkor is feltűnő és tisztességtelen, ha nem üzleten kívül, hanem a cég székhelyén vagy telephelyén kötött szerződésről van szó.
Visszatérő fogyasztói panasz, hogy a szerződés megkötésekor a vállalat azt a látszatot kelti, mintha a szerződéskötés helye a székhelye, vagy telephelye lenne: vagy a termékbemutatót követően felszólítja a fogyasztókat, hogy az alperes bemutatótermébe fáradjanak át, vagy közvetlenül el is szállítja oda őket, arra hivatkozással, hogy a szerződést csak ott tudják megkötni. Arra is érkeznek bejelentések, hogy a szerződésben nem a tényleges szerződéskötés helyét – legyen az hotel, szálloda, étterem stb. – jelöli meg, hanem a székhelyét, telephelyét.
Ezzel a Zepter a fogyasztók jogának gyakorlását a szerződés meggondolására, az elállásra az érvényes rendelkezések megsértésével akadályozza, ellehetetleníti, így tisztességtelenül, törvénysértően jár el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.