Július elején meglepetés érhette a UPC analóg televíziós csomagjainak előfizetőit: a Mezzo komolyzenei csatorna ekkortól nem fogható. A cég korábbi közlése szerint a változás oka, hogy új megállapodás született a jogokkal rendelkező Lagardere Networks és a UPC között. Ennek értelmében a Mezzo a továbbiakban kizárólag a szolgáltató digitális programcsomagjaiban található meg.
Az ügyben szerettük volna megszólaltatni a szolgáltatót, de a cég többszöri megkeresésünkre sem reagált. A UPC szóvivője, Szűcs László korábban a zene.hu-nak adott nyilatkozatában úgy fogalmazott: a lépés eredményeképpen már országszerte elérhető a Mezzo, a digitális csomagokra jelenleg mintegy 400 ezer háztartás fizet elő, így a csatornát többen nézhetik, mint korábban.
A Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke szerint a szolgáltatók általában nem szeretik a csomagok átalakítását, ha ez mégis megtörténik, annak oka elsősorban a műsorkészítők által diktált ár változása (azaz emelkedése), és ennek folytán annak elszakadása a reális piaci értéktől. Kéry Ferenc szerint ha egy csatorna megfizethetetlenné válik az alacsonyabb árú csomagok előfizetői számára, szolgáltató kénytelen úgy dönteni, hogy nem terheli a csatorna műsorköltségét az adott csomag előfizetőire. Inkább helyettesíti azt egy másik, „remélhetőleg közel azonos igényeket kielégítő, de olcsóbb csatornával. Például egyik természetfilm-csatornát cseréli egy másikra, vagy egy az adott csomagban még teljesen új profilú csatornával bővíti a kínálatot és ezzel egyidejűleg gyakran a kérdéses csatornát a magasabb díjú csomagba helyezi, ha ott jobban el tudja viselni a költségek növekedését”.
Arra a felvetésre, miszerint a szolgáltatók így próbálnák a drágább, digitális csomagok irányába terelni az ügyfeleket, Kéry Ferenc úgy válaszolt: a cégektől távol áll, hogy így presszionálják az előfizetőket. Mint fogalmazott, csoportos szolgáltatásról van szó, azaz nem lehet mindenkinek egyénileg a kedvére tenni. „Mindehhez hozzájárul, hogy a csatornák is meghatározzák: mely csomagban lehet őket egyáltalán továbbítani – szóval ebből a szempontból sem könnyű az életünk” – mondta az elnök. Kéry szerint az egyesével történő csatorna választás lenne az igazi megoldás, mely a digitális továbbítási rendszerben már elvben lehetséges, de ez annyira kockázatos üzleti modell lenne a csatornák számára, hogy – néhány kivételtől eltekintve – nem is engedélyezik.
Mit tehet a fogyasztó ebben az esetben? Az biztos, hogy a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) ebben a kérdéskörben nem illetékes. A szervezet ugyanis a szolgáltatók esetében a törvényben meghatározott minimumfeltételek betartását, valamint az infrastrukturális szabályoknak történő megfelelést vizsgálja – mondta el Márton György, az NHH szóvivője, aki szerint ez a terület inkább a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hatásköre.
A GVH 2007. előtt számos versenyfelügyeleti eljárást folytatott le, amelyekben a kábeltelevíziós szolgáltatók csomagösszetétel változtatásait, mint gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúját felvető magatartásokat vizsgálta – mondta el Dudra Attila, a GVH Hálózatos Ágazatok Irodája vizsgáló főtanácsosa. Hozzátette: az ilyen ügyek lényegében „kikoptak”, miután 2006-2007-től a kiskereskedelmi műsorterjesztési verseny élénkülni kezdett az új előfizetéses műholdas szolgáltatások (mint a DigiTv) és az IPTV szolgáltatások megjelenésével. Így jelenleg már vélhetően a gazdasági erőfölényes helyzet hiánya miatt nem valószínű, hogy ilyen eljárás keretében a GVH vizsgálná a kábeltelevíziós szolgáltatók csomagösszetétel változtatásait.
A UPC július 26-tól érvényes Általános Szerződési Feltételeiből
A szolgáltató egyoldalú módosítási joga
Lényeges változásnak minősül, ha az előfizetői igények, a jelszolgáltatás körülményei és egyéb érdekek, körülmények figyelembe vételével a programválaszték, a programcsomagok száma, összeállítása módosul az előfizetői igényeket felmérő piackutatás, valamint a műsordíjak gazdasági hatása és a műsorok minőségi jellemző adatainak összevetése alapján.
A Szolgáltató az Előfizetőt a módosítás hatálybalépését megelőzően legalább 30 (harminc) nappal köteles értesíteni az ASZF 18.2.1 pontja alapján, az alábbi tartalommal:
a) pontos utalás az ÁSZF módosított rendelkezéseire
b) a módosítások lényegének rövid leírása
c) a módosítások hatálybalépésének időpontja
d) a módosított és közzétett ÁSZF elérhetősége
e) a módosítás indokolása
f) az előfizetőt az egyoldalú módosításra tekintettel megillető jogosítványok
Az Előfizetőt az ÁSZF egyoldalú módosítása esetén megillető jogok
Az Előfizető jogosult a módosítás tárgyában megküldött értesítés kézhezvételét, illetőleg a közlemény megjelenését követő 8 napon belül az Előfizetői Szerződés azonnali hatályú felmondására.
Amennyiben a módosítás az Előfizető számára hátrányos rendelkezéseket tartalmaz, az Előfizető az értesítés kézhezvételétől, illetőleg a közlemény megjelenésétől számított 15 napon belül további jogkövetkezmények nélkül jogosult – azonnali hatállyal – felmondani az Előfizetői Szerződést.
Amennyiben az Előfizető az egyedi Előfizetői Szerződésben kötelezettséget vállalt arra, hogy a Szolgáltatást meghatározott időtartamig, az ebből eredő kedvezményekért veszi igénybe, (hűség szerződés) úgy az Előfizető a Szerződést csak akkor mondhatja fel, ha a módosítás az általa igénybe vett kedvezményeket kedvezőtlenül érinti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.