A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium 2007-ben kezdeményezte a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról szóló jogszabály felülvizsgálatát.
A tavaly júliusban kihirdetett, szeptembertől hatályos kormány rendelet megalkotásának alapvető célja az volt, hogy az új szabályozás egyenletesebbé tegye a tehergépjárművek hétvégi forgalmát, és általa biztonságosabbá váljon a hétvégi áruellátás.
A módosítás nyomán a nyári korlátozás kezdete június 15-ről július elsejére, a hétvégén belül pedig szombat reggel helyett délután 15 órára tolódik ki. A nehéz tehergépjárművek a júliusi és augusztusi vasárnapokon továbbra is csak 22 óra után közlekedhetnek. A hazai előírás ezzel igazodik a környező országok, elsősorban a fő áruáramlási irány, Ausztria forgalomkorlátozásához.
A rendelkezés változtatásától a jogalkotó azt várja, hogy elmaradnak a péntek délutáni és hétfő kora reggeli torlódások okozta balesetveszélyes csúcsok, ezzel nő a forgalombiztonság és csökken az egyidejű környezetszennyezés.
A módosítást a korábbi rendelet megalkotása óta eltelt másfél évtized kedvező változásai tették lehetővé. Ilyen jelentős fejlemény pl. a hazai termelői- és kereskedelmi ellátó rendszerek átalakult logisztikai háttere, a magasabb környezetvédelmi osztályba tartozó járművek elterjedése vagy a magyarországi tranzit utak műszaki állapotának javulása.
Az új szabályozás szerint csak az EURO-3 vagy annál magasabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járművek üzemben tartói kérhetnek felmentést a korlátozás alól. Ettől függetlenül a hétvégén is közlekedhetnek például a gyorsan romló élelmiszert, postai leveleket, friss virágot, humanitárius küldeményeket szállító, műszaki, baleseti mentést, katasztrófa- és vízkárelhárítást, -segítségnyújtást végző vagy lakossági költöztetéshez használt tehergépjárművek.
A korlátozás nem vonatkozik a mezőgazdasági betakarítást végző járművekre sem.
Bővül az érintett időszakban csak a rendkívüli veszély elhárításával kapcsolatos szállításokat végzők számára használható útszakaszok köre. A hétvégéken más céllal nem közlekedhet nehéz tehergépkocsi például a teljes M7-es autópályán, a 2/A számú úton, a 6-oson Dunaújváros és Budapest között, a 37-esen Miskolc és Sátoraljaújhely között, a 86-oson Jánossomorja és Nemesbőd, valamint Körmend és Zalabaksa között és számos további túlterhelt szakaszon.
A korlátozást a közlekedési miniszter veszélyhelyzetben (például magas hőmérséklet miatt) a környezetvédelmi miniszter véleményének figyelembevételével átmenetileg felfüggesztheti. A szabályváltozás hatásait megbízott kutatóintézet értékeli az időszaki korlátozás megszűnése, augusztus 31.-e után. Ha a tapasztalatok indokolják, a tárca a tavalyi módosítás kiigazítását mérlegelheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.