BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érdemes-e devizában vezetni a könyvelést? Változások!

Miközben az utóbbi hetek egyik kedvező folyamata a forint erősödése, a nemzeti valuta jelentős árfolyam-ingadozása komoly veszteséget okoz a magyar vállalatok nagy részének. Vannak azonban olyan cégek, amelyeknek biztosan megéri, ha élnek az új lehetőséggel.

Szakemberek szerint az árfolyamkitettség okozta veszteség több millió euróra tehető, holott lenne lehetőség e mínuszok kivédésére a devizaalapú könyvvitel segítségével.

Korábban azonban igen szigorú szabályokkal szembesültek azok a cégek, amelyek devizában kívánták végezni az elszámolásukat. Ez hamarosan megváltozik, a számviteli törvény egyik legfontosabb módosítása, egyben könnyítése szerint ugyanis 2010-től a vállalkozások saját döntésük alapján feltételek nélkül vezethetik euróban számviteli nyilvántartásukat és készíthetik szintén a közös devizában az éves, illetve a konszolidált éves beszámolókat – hívja fel a figyelmet az RSM DTM Hungary tanácsadó cég.

 

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ha 2010-től egy társaság a devizaalapú könyvvitel mellett dönt, ehhez a döntéstől számított öt éven keresztül köteles tartani magát, az előnyöket és hátrányokat tehát alaposan fontolóra kell venni.

Vannak azonban olyan cégek, amelyeknek biztosan megéri, ha élnek az új lehetőséggel. „Ha egy társaság a határokon túlról szerzi be a termékéhez szükséges nyersanyagot vagy félkész árut, az összeszerelés után pedig a terméket exportálja, akkor e cég számára kifejezetten előnyös lehet a devizaalapú könyvvitel” – véli Kalocsai Zsolt, az RSM DTM vezérigazgatója.

Hozzáteszi: nemcsak az euró jöhet szóba, hanem más devizanemek is. Mind az amerikai, mind a távol-keleti piacokon tevékenykedő nemzetközi vállalatoknak célszerű tehát fontolóra venniük ezt a lehetőséget a 2010-es üzleti év tekintetében.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.