A kiskereskedelmi eladások volumene 4,2 százalékkal csökkent az előző évhez viszonyítva, ez a folyamat 2006. óta tart. Biztosnak tekinthető e trend folytatása 2010-ben is, hosszabb távú, kiszámítható növekedés legkorábban 2011-2012 körül várható. "Az üzletbérlések száma minden terméktípusnál esett a harmadik negyedévre, ezt némileg kiegyensúlyozza szerencsére, hogy az új bérleti lehetőségek korlátozottak."
"Stabil, jól finanszírozott kereskedők kihasználhatják a gyengébb konkurensek nehéz helyzetét, hogy növeljék piaci részesedésüket, illetve kiváló üzlethelyiségekhez férjenek hozzá kedvező feltételekkel. Az üzletközpontok növekedéséhez egyre nyilvánvalóbb, hogy a siker kulcsa a specializálódás" – nyilatkozta Csörgő Anita a Colliers International magyarországi irodájának kiskereskedelmi divízióvezetője a Colliers legutóbb megjelent féléves kereskedelmi piacelemzése kapcsán.
A nem élelmiszerből származó kiskereskedelmi eladások 7 százalékos csökkenést szenvedtek az év első 5 hónapjában, melyből néhány családi divatmárka akár 15 százalékos csökkentést könyvelhetett el. A Budapesten kívüli piacokon még drasztikusabb volt a helyzet. A jövedelmezőség fenntartása érdekében sok kereskedő rövid távú bérleti és üzemeltetési díj csökkentést kér a bevásárlóközpontoktól, illetve a legkevésbé jövedelmezőbb üzleteinek bezárását fontolgatja. Tekintettel az alacsony bizalmi indexre, a kisebb kereskedők nehézségekbe ütköznek hitelfelvételekor, így nehéz raktárkészletüket feltölteni. Szinte minden szereplőnek a túlélésen jár az esze, ezt követi csak a piaci pozíciójuk megtartása.
A kiskereskedelmi bérbevétel 2009 első hat hónapja folyamán a legalacsonyabb volt az elmúlt öt évre visszatekintve. Új nemzetközi márkák törölték vagy elhalasztották a piacra lépésüket, illetve a legtöbb bérbevevő cég már jelen volt a piacon.
A háztartási és szórakoztató elektronika, a könyvek és a lakberendezési cikkek piacán volt tapasztalható a legnagyobb csökkenés: 14 százalék a háztartási és szórakoztató elektronika, 16 százalék a lakberendezés és 8 százalék a könyvek esetében; ezen szegmensekben szinte kivétel nélkül megszüntették a terjeszkedési tevékenységeiket a kereskedők.
A bérleti piac kínálati oldalán szerencsére csak korlátozott mennyiségben jelent meg új állomány. Immár a harmadik negyedéve csökkennek folyamatosan a kiskereskedelmi bérleti díjak. Elsődleges bevásárlóutcákban a bérleti díjak 21 százalékot csökkentek az egy évvel ezelőttihez képest, míg a bevásárlóközpontok bérleti díjai átlag 10 százalékot mérséklődtek. A legerősebb csökkenés a másodlagos és vidéki bevásárlóközpontokban tapasztalható. 2010-2011-re tervezett átadású bevásárlóközpontok 30 százalékkal alacsonyabb bérleti díjjal kalkulálják a várt bevételüket, mint 2008 folyamán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.