Minden hagyományos szegmensben visszaesett a tanácsadói szolgáltatások, és termékek megrendelési volumene, még a nagyvállalati szektor felé szolgáltató cégek esetében is. Bár ebben kétségtelenül közrejátszott, a valódi ok mégsem a válság. Valójában több piaci folyamat együttesen játszik szerepet abban, hogy a tanácsadói szektort az átlagosnál jobban érinti a válság – állapítja meg Wolf Gábor, a Marketing Commando szakértője.
A változások katalizátora az internet és az úgynevezett "infóbiznisz"
Az elmúlt években ugrásszerűen növekedett az internetes tanácsadók száma, ezzel olyan tudásanyag került ki ingyenesen elérhetően a világhálóra, melynek hatására átalakult a kereslet. Egyre több ügyfél gondolja úgy, hogy neki már nincs is szüksége tanácsadásra, vagy pedig a tréning / coaching napok helyett párezer forintos “e-bookokat”, ill. pár-tízezer forintos úgynevezett "infótermékeket" vásárolnak.
Az új tanácsadói üzleti modellek révén - elsősorban az online marketing és az infóbiznisz miatt - korábbi névtelen tanácsadók igen komoly piaci részesedést szereztek. Emellett a tanácsadó cégeknek szembe kell néznie azzal is, hogy amíg korábban egy elbocsátott, vagy távozó tanácsadó "csak" a know-how-t tudta elvinni a cégből, most viszik az ügyféllistát, vagy az internet segítségével rendkívül gyorsan képesek komoly konkurenciaként fellépni.
E sokáig lappangó trendek hatása a válság miatt vált igazán érezhetővé, de még koránt sem ért véget. Azok a tanácsadó cégek, akik nem reagálnak e változásokra, az eddiginél is nagyobb nehézségekre számíthatnak.
Ellentétes dinamikájú piaci kereslet
Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a hagyományos tanácsadó cégek a multinacionális- és nagyvállalatok felé történő marketingben, és eladásban szereztek tapasztalatot, ahol a legerősebb a tanácsadói költések visszafogása. Míg e szegmens csökken, addig az új üzleti modellel rendelkező tanácsadók a legjobban növekvő lakossági és kkv piacon dolgoznak, így nem érinti őket annyira érzékenyen a válság.
A lakossági és kkv szegmens kiaknázása kitörést jelenthetne a hagyományos tanácsadó cégeknek, azonban nincs erre a szegmensre irányuló tapasztalatuk sem az eladásban, sem a marketingben. Ezzel szemben az új tanácsadó cégek rendre fenyegetést jelentenek, rendszeresen lecsippentve a válság miatt egyre árérzékenyebb nagyvállalati piacból.
Válság után krízis?
Míg a hagyományos tanácsadó cégek meggyengülve kerülnek ki a válságból, addig a feltörekvő tanácsadó cégek megerősödve, és készen arra, hogy új piacokat szerezzenek. Ezek a folyamatok alapjaiban átrajzolhatják a mai piacokat, komoly krízist előidézve.
Azok a tanácsadó cégek lesznek képesek a leginkább kiaknázni a válság után újraéledő gazdaság kínálta előnyöket, akik átalakítják az üzleti modelljüket, kiegészítve azt a legújabb marketing stratégiákkal, és az új piachoz jobban igazodó új termékekkel és szolgáltatásokkal.
A legégetőbb tennivalók
A legfontosabb, amit ma egy tanácsadó cég tehet, hogy új piacok felé nyit és fejleszti a marketingjét. Ez egyszerű, és kis befektetést igénylő marketing eszközökkel megoldható, mint a blog, az online hírlevél vagy más módon a piac számára eljuttatott hasznos, érdekes információ, melyre számos példa található a www.gazdagtanacsado.hu blogon.
Hasonlóan fontos a személyes márka építése: ma értékesebb a piac szemében egy ismert szakértő, mint egy évtizedes szakmai tapasztalat. Míg régen elég volt egy jól csengő cégnév, ma szükség van valakire akit ismer a célközönség és akivel azonosítja a céget, aki kommunikál, és szerepel a médiában. Ez nem jelenti a szakma elbulvárosodását, de a tanácsadó cégeknek kell, hogy legyen egy ismert és elismert “arca”. A személyes márka nem ismeretlen a tanácsadói üzletágban, gondoljunk csak Tonk Emilre, Kürti Sándorra vagy akár Dr. Ceizel Endrére.
A legnagyobb haszon
A tanácsadók előtt álló legfontosabb, és a legnagyobb haszonnal kecsegtető kihívás, a szaktudás széles körben való “tömeges” értékesítése. A tanácsadók terméke mindig is az információ volt, azonban a legnagyobb erőforrást igénylő üzleti modellt a személyes tanácsadást alkalmazták az információ értékesítésére.
A személyes tanácsadásra épülő üzleti modell egészen napjainkig jól működött, azonban ma sokkal hatékonyabb eszközökre van szükség. Ezek közül is a leghatékonyabb az infotermékek készítése, mellyel lehetővé válik az ügyfelek tömeges kiszolgálása. Az info termék még csak szűk körben alkalmazott eszköz, a tanácsadó cégben felgyülemlett információk újracsomagolását, termékesítését és értékesítését jelenti széles körhöz eljuttatható multimédiás eszközökkel.
Ez koránt sem jelenti azt, hogy ezután nem lesz szükség a személyes tanácsadásra. Azonban az info termék jól kiegészíti a klasszikus személyes tanácsadást, szélesíti a termékkínálatot, hírnevet épít, ügyfeleket teremt egy stabil alapot biztosíva – összegezte javaslatait Wolf Gábor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.