BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Horrorisztikus roamingárak

Az Európai Unióban 2009 júliusától jelentősen csökkentek a határokon átnyúló mobilozás nagykereskedelmi árai, így mindenki azt hihette, hogy ezt a hazai szolgáltatók is követik a fogyasztói árakkal. A jelek szerint tévedtek és kérdés, mikor tesznek le a magyar leánycégek a roamingon szerzett hatalmas profitról.

Az Európai Unió legutóbb 2009 júliusában módosította a roaming tarifákra vonatkozó szabályokat. Eszerint az uniós országokban tartózkodva a hívásfogadás percenként legfeljebb bruttó 66,9 forintba, a hívásindítás pedig legfeljebb 151,4 forintba kerülhet. Július elsejétől a hívásindítás az első 30 másodperc után, a hívásfogadás pedig az első másodperctől kezdve másodperc alapú lesz. Szintén július elsejétől kerül a szabályozott körbe az SMS-küldés is, így az EU területén barangolva egy másik (akár hazai) ország mobilszolgáltatójának hálózatába küldött SMS nem kerülhet többe alkalmanként, mint 38,9 forint.

Ettől az időponttól csökken az adatroaming ára is, a szolgáltatók közötti elszámolás alapját jelentő nagykereskedelmi ár megabájtonként 1 euró lehet. A mondat kulcsa a nagykereskedelmi ár kifejezés. Míg a telefonálás vagy az SMS-küldés fogyasztói árai kötöttek, addig az internetezés árai egyelőre szabadon határozhatóak meg és ezzel a lehetőséggel a hazai szolgáltatók élnek is. A nagykereskedelmi ár megabájtonként a rendelet szerint árfolyamon számolva 283,26 forint. Lássuk, milyen tarifákat alkalmaznak a magyarországi mobilszolgáltatók.

A legkedvezőbb a T-Mobile ajánlata, amely egy megabájtnyi adatforgalmaz 614 forintért ad. A Vodafone megkülönböztet preferált és egyéb hálózatokat, előbbi esetében 1 900, utóbbinál 2 400 forint egy megabájt ára. A Pannon egységesen 2 560 forintért kér egy megabájtnyi adatért. Vagyis a cégek jelentős haszonnal adják tovább a szolgáltatást, a legkedvezőbb ajánlat esetén dupla, a legkedvezőtlenebb esetén mintegy kilencszeres áron.

Az ügyfeleknek tudniuk kell, hogy a magas áraktól az sem védi őket, ha előfizetéssel veszik igénybe a szolgáltatást. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) korábban felmérte, mennyibe kerül egy népszerű hírportál főoldalának letöltése a különböző csomagokkal. Mint kiderült, azok, akik előre megrendeltek egy mobilinternet csomagot meghatározott adatforgalommal, párszáz forintból letölthetik a weboldalt. Azok viszont, akik csomagelőfizetés nélkül, „spontán” kezdtek internetezni, 2 ezer forintért tekinthették meg ugyanazt az oldalt.

A meglepetés és a „számla sokk” lehetőségét növeli, hogy a mobiltelefonok többsége alkalmas a GPRS alapú internetezésre, a laptopokon pedig több olyan program is futhat, amely automatikusan frissíti magát, így észrevétlenül növekedhet a letöltött adatmennyiség és ezzel a számla is. És ne feledkezzünk meg a szándékolatlan roamingról (térkép) sem, vagyis arról, hogy Magyarország számos határ menti területén a telefonok automatikusan a külföldi szolgáltató hálózatára váltanak, ha nem tiltjuk le ezt a funkciót.

Azt javasoljuk a fogyasztóknak, hogy nagy körültekintéssel internetezzenek külföldön vagy ne használják ezt a szolgáltatást – mondta Márton György, az NHH szóvivője. Hivatalos felmérés ugyan nem készült, de a szakértő is úgy látja, az árak nem csökkentek július óta. Ugyanakkor optimizmusra ad okot, hogy történtek változások ezen a téren. Korábban a megrendelt adatcsomag túllépését követően a szolgáltatás külön jelzés nélkül, jóval magasabb tarifával állt rendelkezésre. Mára ez módosult: ha valaki a korábban meghatározottnál több adatot tölt le, a szolgáltató a sávszélességet csökkenti és nem alkalmaz magasabb árat. Márton György szerint az EU azért csak a nagykereskedelmi árakat szabályozta, mert új szolgálatásról van szó. A korábbi példák azt mutatják, hogy Brüsszel először ezen a téren lép és később korlátozza a fogyasztói árakat. A probléma az egész uniót érinti, hiszen nem a magyarok találták ki a „számla sokk” kifejezést.

Túl magasnak tartja a roaming árait az Európai Fogyasztói Központ is. Morvay György, a határokon átnyúló problémákra szakosodó fogyasztóvédelmi szervezet igazgatója elmondta: levélben kérik fel a szolgáltatókat gyakorlatuk megváltoztatására.

Kérdés, hogyan fogadják a kezdeményezést a cégek, tekintve, hogy többszöri megkeresésünk ellenére a három hazai szolgáltató közül csak a Pannon válaszolt kérdéseinkre. A cég tájékoztatása szerint a kiskereskedelmi árak csökkenéséhez az egyes szolgáltatók egymás közötti megállapodásai szükségesek, mely időigényes folyamat, de a jövő ebbe az irányba mutat, az árcsökkenés várható.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.