BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

PwC: Előretörhet a faktoring – Kinek előnyös?

Magyarországon a faktoring egy fiatal, ugyanakkor dinamikusan fejlődő szegmens, amely 2008-ban 816 milliárd forint forgalmat generált. A faktoring piacot legújabb tanulmányában részletesen elemző PricewaterhouseCoopers szerint a jövőben - fúziókkal és új szereplők piacra lépésével - piaci átrendeződés várható, illetve várhatóan lesznek olyan faktorházak is, akik nem tudják majd folytatni tevékenységüket.

„Korábban a faktoring piac dinamikusan növekedett mindenhol a világon – így Magyarországon is –, majd 2008-ban ez a dinamika megtört, melyben nagy szerepet játszott a hitelválság. Tavaly mindössze 3 százalékkal volt nagyobb a faktoring forgalom 2007-hez képest. 2008-ban a faktoring forgalom elérte a 816 milliárd forintot, amivel csupán a potenciális piac 0,4 százalékát fedte le.

Ebből is látszik, hogy bőven van növekedési lehetőség ezen a piacon. Figyelembe véve a piaci változásokat, a faktoring piac 2009-ben várhatóan stagnálni, vagy enyhén csökkeni fog. A válságot követően a faktoring forgalom az ipar, a szolgáltatás és a kereskedelem területén fog leginkább növekedni” – foglalata össze a tanulmány főbb megállapításait Balázs Árpád, a PricewaterhouseCoopers cégtársa.

Mi az a faktoring?

A faktoring egy alapvetően háromszereplős ügylet, ahol a faktortársaság (amely lehet banki hátterű, vagy magán) a kereskedelmi ügyletben résztvevő szállító által a vevőnek részére kiállított számlákat megveszi. Ezáltal a szállító lényegében azonnal pénzt kap, még a kiállított számla esedékessége előtt.

A faktoring szemben a köztudatban tévesen elterjedt nézettel, nem a lejárt, rossz követelések menedzselését jelenti, hanem a le nem járt, még nem esedékes követelések faktortársaságnak való eladását, azaz úgynevezett „folyó faktoringot”. A faktoring komplex szolgáltatás, kapcsolódnak hozzá a finanszírozáson túl még további követelés menedzsmenttel kapcsolatos szolgáltatások is, mint például követelések nyilvántartása, behajtása.

Gyakran hasonlítják a pénzügyi lízinget a faktoringhoz, közös jellemzőjük, hogy mindkettő alternatív finanszírozási forma: a pénzügyi lízing a beruházási hitelé, míg a faktoring a folyószámlahitelé. Az elmúlt évek tendenciája alapján a faktoring várhatóan nem lesz olyan népszerű, mint a pénzügyi lízing, ennek oka, hogy kisebb a keresleti oldal, hiszen magánszemélyek nem faktorálnak.

A faktoring főként a kis- és középvállalkozások (kkv-k) alternatív finanszírozási forrása, azonban úgy tűnik, hogy a multinacionális cégek is látnak fantáziát benne, hiszen egyre gyakrabban fordulnak faktorházakhoz.

Újonnan alakuló társaságok számára előnyös lehet a faktoring, ugyanis ezek a cégek általában nem jutnak könnyen forráshoz. A faktoring azért jó megoldás, mert azzal a már teljesített szolgáltatást (azaz kibocsátott teljesítményt) finanszíroznak meg.

A piac kiforratlanságának köszönhetően a jogszabályi környezet még számos ponton hiányos, a faktoringnak például egyelőre hivatalos definíciója sem létezik, továbbá nincs egyértelműen szabályozva a faktoring számviteli elszámolása sem.

A faktoring szemben a köztudatban tévesen elterjedt nézettel, nem a lejárt, rossz követelések menedzselését jelenti, hanem a le nem járt, még nem esedékes követelések faktortársaságnak való eladását, azaz úgynevezett „folyó faktoringot”. A faktoring komplex szolgáltatás, kapcsolódnak hozzá a finanszírozáson túl még további követelés menedzsmenttel kapcsolatos szolgáltatások is, mint például követelések nyilvántartása, behajtása.

Gyakran hasonlítják a pénzügyi lízinget a faktoringhoz, közös jellemzőjük, hogy mindkettő alternatív finanszírozási forma: a pénzügyi lízing a beruházási hitelé, míg a faktoring a folyószámlahitelé. Az elmúlt évek tendenciája alapján a faktoring várhatóan nem lesz olyan népszerű, mint a pénzügyi lízing, ennek oka, hogy kisebb a keresleti oldal, hiszen magánszemélyek nem faktorálnak. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.