Véget kell vetnünk annak, hogy a közlekedés finanszírozása évről évre alkudozás tárgya legyen. Meg kell szabnunk a keretet, amin belül a rendszer működtethető. Magyarország helyzetében az is eredmény, ha ezt a keretet legalább a GDP egy százalékában határozzuk meg. Ami a következő három év átlagában évente több mint 270 milliárd forint. Szemben a jelenleg helyközi közlekedésre költött és fordított több mint 330 milliárddal.
Ha ez megvalósulna, az IMF-nek tett vállalásnál nagyobb, mintegy 70 milliárd forint állami szerepvállalás csökkentésére kerülne sor. Meggyőződésem, hogy a cégek hosszú távú működését egy közlekedési ágazati holding biztosíthatja. Ez azonban még ábránd, a rendelkezésre álló egyetlen év alatt ilyen horderejű változtatásokat külső források nélkül nem lehet megvalósítani – mondta a Népszabadságnak a kormánybiztos.
Mint mondta, a közlekedési szolgáltatók átlagos, évi 330 milliárd forint támogatása a fogyasztóiár-kiegészítésből, költségtérítésből állt össze, és volt benne tulajdonosi hozzájárulás, vagyonpótlás is. Ehhez képest a 40 milliárd forint IMF-vállalás teljesíthető – mondta a biztos a lapnak arra a kérdésére, teljesíthető-e a kormány Nemzetközi Valutaalapnak tett ígérete. Szerinte az állam valójában 260 milliárd forintnál többet egyetlen évben sem fizetett ki. Legfeljebb hagyta, hogy a MÁV felélje vagyonát, az olyan bevételeket, mint a MÁV Cargo eladásából befolyt 102 milliárd forint. Ahhoz azonban több év kell, hogy a közlekedés beleférjen a GDP egy százalékába, és a szolgáltatók állami tőkepótlás nélkül megéljenek.
Arra a kérdésre, miből fedezik a hiányt, Antali Károly úgy válaszolt, az egyik lehetőség a párhuzamosságok és az összehangolatlanság további csökkentése, az eddigi lépések folytatása. A másik a cégek hatékonyságának javítása. Ebben még nagyon sok a tartalék - van, aki gátlástalanul 80 milliárd forintról beszél. Ezt azonban fenntartásokkal kezelem. Szerintem a vasútnál és a Volán-társaságoknál évente 15-16 milliárd forint megtakarítás érhető el. A harmadik lehetőség a szolgáltatók bevételeinek növelése. Jó lenne, ha a MÁV és a Volán összbevételének legalább a felét nem az államtól szedné be. Ehhez azonban nemcsak tarifaemelésre lesz szükség, hanem a szolgáltatások színvonalának javítására is.
Hozzátette: nem szabad azt gondolni, hogy vasútvonalat csak a MÁV üzemeltethet. A GYSEV-nek a magyar és az osztrák tulajdonos jóváhagyására is szüksége van beruházásaihoz. Ezt azonban a tulajdonosok is csak a lehetőségek ismeretében adják meg. Ezzel együtt abban nem gondolkodunk, hogy három megyénél vagy 400-500 kilométernél többet regionális társaságba vigyünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.