BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába drágább, imádjuk a pálinkát

Az égetett szeszesital kiskereskedelmi forgalma ugyanúgy mintegy 73 milliárd forint 2008 október-2009 novemberben, ahogy az előző hasonló időszakban is. Mennyiségben 5 százalék csökkenést regisztrált a Nielsen piackutató vállalat.

A kiskereskedelemben az égetett szeszesitalok mennyiségi eladások szerinti rangsorát a pálinka vezeti a bitter és brandy előtt, majd következik a vodka, likőr, vermut, whisky, rum és gin. Értékben a bitter már korábban átvette a vezetést, és második a pálinka. További sorrend, ebből a szempontból: vodka, brandy, whisky, likőr, rum, vermut és gin.

 

A vodka és a bitter forgalma nem csak értékben, hanem mennyiségben is emelkedett 2008 október-2009 szeptemberben. Eltérő mértékben emelkedtek a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagárak. A jövedéki adó 6,5 százalékkal nőtt idén júliusban. A legnagyobb forgalmú italok közül 14 százalékkal drágult a whisky idén augusztus-szeptemberben, az előző évi hasonló periódushoz képest. Pálinkánál 10 százalékos emelkedést regisztrált a Nielsen, vodkánál 7, bitternél 6, míg brandynél 5 százalékot.

A gyártói márkák általában erősek. Mennyiségben 78 százalék jutott rájuk, az augusztus-szeptemberi bolti forgalomból. Egy évvel korábban, a hasonló periódusban 79, tavalyelőtt pedig 80 százalék. Ez jóval magasabb, mint az élelmiszereknél mért 71 százalékos, idei augusztus-szeptemberi átlag. A többi rész a kereskedelmi márkákra jutott.

A mennyiségben legnagyobb szegmensre, pálinkára egyformán 19 százalék jutott a legutóbbi két évben, az égetett szeszesitalok bolti eladásából. A pálinka ízei között továbbra is legnépszerűbb a körte, amelyre a mennyiségi eladások 30 százaléka jutott 2008 október-2009 szeptemberben. Ez 1 százalékponttal kevesebb, mint egy évvel korábban. Utána a barack és a szilva következik, egyaránt 23 százalékkal. További sorrend: egyéb ízek 10, Vilmos körte 7, vegyes 5 és cseresznye 2 százalék.

Az égetett szeszes italok bolti forgalma általában kevésbé koncentrált, mint a többi élelmiszeré. A hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek részaránya a mennyiségi eladásokból 34 százalék, 2008 október-2009 szeptemberben. A 201-400 négyzetméteres szegmens 6 százalékkal részesedett. Lényegesen csökkent azonban az 50 négyzetméteresek és kisebbek jelentősége: Részarányuk a tavalyi 20 százalékról 16-ra változott, egyik évről a másikra.

A másik oldalon 2-2 százalékponttal emelkedett két modern csatorna piaci részesedése. A 401-2 500 négyzetméteres boltoké 29, míg a 2 500 négyzetméteresnél nagyobbaké 31 százalékra. A számok azt mutatják: Erőteljesen folytatódik a koncentráció.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.