Nehéz felkészülni az utóbbi évek szeszélyes teleire, idén pedig a válság nyomán keletkezett forráshiány is nehezítette a 30 ezer kilométeres országos közúthálózatot üzemeltető Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkáját.
Idén a szokásosnál is lassabban haladt a tavaly téli úthibák megszüntetése, annak ellenére, hogy a hatékony nyári munkarendnek és a szeptemberben kapott többlettámogatásnak is köszönhetően 2009. november elejéig összesen 650 ezer kátyút szüntetett meg a közútkezelő. Amíg az időjárás engedi, a cég tovább folytatja a meleg aszfalttal történő kátyúzást, de ebből már legfeljebb csak napok vannak hátra.
A szeptemberben kapott többlettámogatásból a társaság 800 millió forintot a téli feladatok ellátására használ fel, ennek segítségével immár nagyobb biztonsággal vághat neki a télnek. A téli üzemeltetés fedezete rendelkezésre áll. Közútkezelőként ugyanakkor örülnénk, ha enyhe és száraz tél következne, mert a nagyon hideg és csapadékos időjárás a többlettámogatás mellett is feszegetné a pénzügyi keretünket – nyilatkozta Zsupponits Jenő, a Magyar Közút vezérigazgatója. Az időjárástól függően 6-8 milliárd forintba kerül a téli üzemeltetés.
Egy átlagos télen 15-20 havas és 50-60 síkos nap van, 24 órán át egyfolytában egyszer sem havazik, és a hőmérséklet sem süllyed mínusz 8 fok alá. A cég mindig átlagos télre készül, de a rendelkezésre álló felkészült személyzet, a géppark és a sókészlet révén ennél keményebb téllel is megbirkózik. Az utakat országszerte öt régió 77 ügyeleti helyén figyelik – mondta el Molnár István, a társaság üzemeltetési igazgatója. A munkát alapvetően a cég saját gépei végzik.
Ezek közül 538 úgynevezett eszközhordozó, amelyre hóekét, sószórót vagy hómaró adaptereket is rögzíteni lehet. Ezenkívül 130 rakodógépet, 49 hómarót és 59 saját grédert tud hadrendbe állítani a közútkezelő, valamint 142 célgépet is bérel a téli szezonban. Ha ez nem lenne elég, a társaság szerződéses vállalkozóit is az utakra rendeli. Az időjárás-előrejelzés és a közlekedők bejelentései mellett a cég 171 saját meteorológiai mérőállomása ad információt az illetékes ügyeleteknek a pillanatnyi útállapotokról, a csapadék mennyiségéről és állagáról, illetve a burkolat aktuális hőmérsékletéről, s ezek alapján rendelik el a síkosságmentesítést.
A közutasok úgy tartják, munkájuk semmit sem ér az autósok közreműködése és fegyelmezettsége nélkül. Nyári gumival a gondosan és idejében felsózott úton is meg lehet csúszni – véli Zsupponits Jenő –, a helyesen megválasztott sebesség és a körültekintő vezetés pedig nemcsak az autós, de az összes többi közlekedő érdekeit is szolgálja.
Rendszeres probléma továbbá, hogy az elakadt, hóban veszteglő autók és kamionok miatt a társaság gépei sem tudnak haladni. Az elakadt járművek, vagy a közlekedési balesetek mögött feltorlódó kocsisorban a hómarók is elakadnak. MK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.