Ma tárgyalja a MÁV Zrt. felügyelőbizottsága a társaság leányvállalata, a MÁV-Trakció Zrt. mozdonybeszerzésének finanszírozási tervét. Az elképzelést a MÁV igazgatósága már jóváhagyta. Ha ma is zöld jelzést kap a 25+25 Traxxra szóló, 21,5 milliárd forintos kölcsön ügye, s utána a szakminiszter is rábólint az ügyletre, akkor november 30-ig megszülethet a hitelmegállapodás is az EIB és a német KfW bankkal. Az előleg legkésőbb január derekára érkezhet meg a gyártó Bombardier Transportationhoz, amely az átutalástól számított 16. hónapon belül szállítja az első mozdonyt.
„A minisztérium azt az üzleti tervet is látni kívánja, amely szerint az új mozdonyokkal a mostaninál hatékonyabb lehet a vontatás” – mondta nemrég lapunknak Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos.
Ám az üzleti terv már megvan. „Már a mozdonytendert is csak azután írhattuk ki, hogy 2006-ban számításokkal alátámasztottuk a beruházás szükséges és megtérülő voltát. A tervet a MÁV akkori illetékesei egyeztették a területet akkor felügyelő miniszterrel is. Később, a finanszírozási tender előtt is igazolnunk kellett, hogy gazdaságos a beruházás, és a minap is elég alapos élveboncolásnak voltunk kitéve cégünk igazgatósági és felügyelőbizottsági, valamint anyavállalatunk igazgatósági ülésén” – reagált a fentiekre Márkus Imre, a MÁV-Trakció vezérigazgatója. A mozdonyok vételárában benne van a mozdonyvezetők képzése is. A további 25 mozdony annál olcsóbb, amennyivel hamarabb hívja le az opciót a vevő.
Sokak szerint azonban még így is pénzkidobás a mozdonybeszerzés, hiszen a Trakció fuvarpiacát szűkíti a válság, ráadásul a MÁV Cargo Zrt.-től is egyre kevesebb megrendelést kap. „Ez tévedés. Az új mozdonyokat nem elsősorban tehervonatok vontatására kívánjuk használni – bár a jobb eszközkihasználás érdekében ez sem kizárt –, hanem a személyszállítási piac 2012-es megnyitására kívánunk felkészülni velük. A mostani fejlesztéseknél dől el, hogy később ki mekkora részhez jut a majdani liberalizált piacból” – reagált erre a felvetésre Márkus Imre.
A két áramrendszerű mozdonyok Németországból Ausztrián és Magyarországon át Romániáig mozdonycsere nélkül vontathatják majd a szerelvényeket. A Bombardier német, osztrák és magyar hatósági engedélyekkel szállítja a mozdonyokat, így azok majd azonnal üzembe helyezhetők.
Kisebb rendelésállománya miatt a Trakció költségcsökkentésről döntött. Hetven mozdonyát kényszerpihenőre küldte, ezzel kisebbek lettek a szervizköltségei is. Megvált 80 nyugdíjas mozdonyvezetőjétől, további százan pedig önként mentek korkedvezményes nyugdíjba, vagy kérték előnyugdíjazásukat, így nem volt elbocsátás. Ám még mindig 250-300 fővel többen vannak a szükségesnél, miközben a Cargo épp mozdonyvezetőket keres. Vélhetőleg persze nem nyugdíjasokat, hanem a Trakciónál dolgozó, jól képzett fiatalokat szipkázná el.
Kovács Imre, a MÁV Cargo Zrt. elnök-vezérigazgatója nemrég bejelentette, hogy cége 2010 elején több mint 150 mozdonyvezetőt állít munkába, akik majd a társaság 18 Taurus mozdonyát vezetik. A terv egyébként a Cargo privatizációja óta ismert. „A Trakció, saját üzleti érdekeit szem előtt tartva, nem akadályozza a mozdonyvezetők távozását. Aki menni akar, menjen, de a kapu viszszafele zárva lesz. A távozóknak, ha önhibájukból távoznak, a jogszabály szerint egy összegben vissza kell fizetniük a MÁV-tól felvett juttatásaik még nem viszsza nem fizetett részét. Ilyen a lakásvásárlási hitel, a kamatmentes kölcsön vagy a fizetési előleg, de nem jár már nekik a mávos bérlakás sem” – jelentette ki Márkus Imre. A Trakció szeretné megkapni a Cargótól a mozdonyvezetők képzésére költött fejenkénti ötmillió forintot is.
A most kötött, három évre szóló Trakció–Cargo vontatási megállapodás egyébként már figyelembe vette az utóbbi cég mozdonyvezető-felvételi szándékát. A Cargónál jelenleg is dolgoznak a Trakciótól kölcsönvett mozdonyvezetők. Ha a helyükre a Cargo most sajátokat vesz fel, akkor a Trakció munkaerőigénye ennyivel csökken.
Márkus Imre szerint hosszú távon kérdéses, hogy a Cargo költséghatékonyabban tud-e vontatni saját kapacitással, mint bérelttel. A bérleti modell életképességét épp a Cargo anyacége ausztriai gyakorlata igazolja: az RCA az ÖBB vonatatási cégétől veszi igénybe az érintett szolgáltatást.
A meglévő mozdonyok alacsony üzemkészsége miatt ma egy vonat továbbításához 1,3 mozdonyt kell a társaságnak állományban tartania.
A Traxxokkal viszont, azok 96-98 százalékos üzemkészsége révén alig lesz nagyobb a szám 1-nél.
A Trakció egyúttal leszereli a legrosszabb műszaki állapotú V43-as, 1000 pályaszámcsoportú mozdonyait, megmentett fődarabjaikkal pedig tovább csökkenti szervizkiadásait.
A meglévő mozdonyok alacsony üzemkészsége miatt ma egy vonat továbbításához 1,3 mozdonyt kell a társaságnak állományban tartania.
A Traxxokkal viszont, azok 96-98 százalékos üzemkészsége révén alig lesz nagyobb a szám 1-nél.
A Trakció egyúttal leszereli a legrosszabb műszaki állapotú V43-as, 1000 pályaszámcsoportú mozdonyait, megmentett fődarabjaikkal pedig tovább csökkenti szervizkiadásait.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.