Fritz Henderson, a General Motors vezérigazgatója ma közölte, hogy az európai üzleti körülmények és az óriásvállalat általános állapota javult azóta, hogy a vállalat az Opel eladása mellett tette le a voksát, ezért a GM nem fogadja el a Magna International és orosz partnerei ajánlatát. Az Opel átszervezése a becslések szerint 3 milliárd euróba fog kerülni.
A döntés nagy felzúdulást keltett Németországban , ami nem csoda, hiszen Berlin már jó ideje hangoztatja, hogy a Magnát látná szívesen az Opel új tulajdonosaként. Rainer Buederle gazdasági miniszter felháborítónak nevezte a GM lépését és hangoztatta: a kormány mindent megtesz, hogy visszaszerezze az üzlet reményében már kifizetett áthidaló kölcsönt. A GM a német hírforrások szerint azóta közölte, hogy hajlandó az 1,5 milliárd eurós hitel megtérítésére.
Az ellenálláshoz az Opel alkalmazottai is csatlakoztak. Klaus Franz, a cég üzemi tanácsának vezetője szerda reggeli nyilatkozatában bejelentette, hogy figyelmeztető jellegű munkabeszüntetésekkel kívánnak tiltakozni a döntés ellen. A sztrájkot a szakszervezetek is támogatásukról biztosították.
Az Opel-saga kezdete legalább júliusig vezethető vissza, ekkor dőlt el, hogy a Magna-GAZ-Szberbank csoport, az RHJ International, a BAIC, valamint a Riplewood pénzügyi befektetési cég nyújt be vételi ajánlatot a GM német leányára.
A kínai konszern már július közepén kiesett a versenyből, a Fiat pedig azért vonta vissza már korábban ajánlatát, mert az olasz cég vezére szerint nem engedtek számára betekintést az Opel könyvelésébe. Augusztusra az RHJ és a Magna, valamint orosz partnere maradtak talpon, a General Motors pedig egyre halasztotta a döntés meghozatalát. A Magna egyébként időközben tovább javította ajánlatát, a 350 millió eurós azonnali forrás mellett 150 millió eurónyi átváltható kötvényt is ajánlott az Opelért. A kanadai-orosz vásárlójelölt gyakorlatilag a kezdetektől a német kormány támogatását élvezte, ahogyan az a kancellár a gazdasági miniszter nyilatkozataiból is kiderült.
A Ford viszont – az iparág más szereplőinek aggodalmát kifejezve – közölte, hogy "figyelemmel kíséri " a Magnát. Az autógyártók az aggasztotta, hogy a Magna számos céget lát el alkatrészekkel, ezért ipari titkok szivároghattak volna ki, ha a kanadai cég az Opel tulajdonosává vált volna. Eközben az Opel szakszervezete már augusztus közepén "látványos lépéseket" helyezett kilátásba arra az esetre, ha a GM nem dönt záros határidőn belül az Opel sorsáról.
Szeptember 10-én már véglegesnek tűnt a Magna győzelme. A General Motors ekkor bejelentette: a Magna-Szberbank 55 százalékos tulajdont szerez az Opelben, míg a német leányvállalat dolgozói a cég 10 százalékának tulajdonosai lesznek. a General Motors a részvények 35 százalékát tartja meg.
Berlin 4,5 milliárd eurós támogatás ajánlott fel a Magnának, amely a bejelentés után közölte: 11 ezer alkalmazottól válik meg. A közlést az Opel-dolgozók tiltakozási hulláma követte, amihez csatlakozott a brit társmárka, a Vauxhall sorsa miatt aggódó brit kormányzat is. Az ügy Brüsszelig is eljutott, az EU vizsgálni kezdte az állami támogatási felajánlást, mivel felmerült, hogy az korlátozza a versenyt. Berlin ezért kénytelen volt leszögezni, hogy a támogatás nem kifejezetten a Magnának szól, azt megkaphatja az Opel bármely vásárlója.
Ez azonban a múlté, hiszen az Opelt a mintegy hat hónapos huzavona után végül mégsem vásárolja meg a Magna. A General Motors közölte, hamarosan a német kormánynak is bemutatja az európai leány átalakítására vonatkozó terveit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.