BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vissza a feladónak - Kire lehet ismét "rásózni" a Malévot?

Több tízmilliárd forintba kerül, ha ismét a magyar állam lesz a Malév többségi tulajdonosa. Az orosz Vnyesekonombank bízik abban, hogy kedvező feltételekkel szállhat ki a cégből – írja a Népszabadság.

Teljesen kiszállna a Malévből az orosz Vnyesekonombank (VEB) - így értelmezhető a Népszabadság szerint az orosz Kommerszant című lap tegnapi cikke, amely szerint jelenleg arról zajlanak kormányzati szintű tárgyalások, hogy ez milyen feltételekkel valósulhat meg. Mint írják, a jelenleg 49 százalékos üzletrészt birtokló VEB célja, hogy pénzénél legyen. A kormány és a bank megállapodott abban, hogy a magyar állam megveszi a bank tulajdonrészének bizonyos hányadát, a fennmaradó részt a VEB értékesíteni kívánja.

Utóbbi csak azt követően lehetséges, hogy a magyar kormány tulajdonrészre konvertálná a légitársaság állammal szemben fennálló kötelezettségeit: MFB-hiteleket, köztartozásokat és egyéb, a privatizációs szerződésben vállalt, de nem teljesített kötelezettségeket. Vagyis, a feltételezések szerint, gyakorlatilag leírnák a cég utóbbi években összeszedett adósságait, legalábbis azok jelentős részét.

A Malév a Budapest Airportnak és számos más beszállítójának is tartozik, ám e tartozások nem kezelhetetlenek, másrészt azokat csak egy esetleges csődeljárás keretében lehetne leírni, amiről nincs szó. A Kommerszant információi szerint százhetvenmillió euróról, azaz mintegy ötvenmilliárd forintról lehet szó. A gyakorlatban a Malév 99,95 százalékát birtokló AirBridge Zrt. részvénykibocsátására kerülne sor, amely tranzakció után az Airbridge jelenlegi részvényesei, Költő Magdolna és a VEB tulajdonrésze kisebbségivé zsugorodna.

Ezzel a lépéssel az állam könnyítene a Malév terhein, amelynek ilyen pénzügyi terhek mellett esélye sincs a normál működésre, másrészt a jelenlegi tulajdonosokat is helyzetbe hozza azáltal, hogy üzletrészük értéke megnő. Arról sem a Pénzügyminisztérium, sem a VEB nem nyilatkozott, milyen arányban változnának az üzletrészek, s a VEB mekkora tulajdoni hányadot kíván értékesíteni.

Oleg Pantyelejev, az orosz aviaport szakportál vezetője moszkvai tudósítónknak ugyanakkor úgy nyilatkozott: az ügylettel jól járhat a VEB, hiszen "a 49 százalék értéke most nulla, viszont az adósság rendezése után a 25 százalék is reális áron adható el". Kérdés, kinek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.