A CBRE arra kereste a választ, milyen helyzetben van és milyen terjeszkedési tervekkel rendelkezik 220 vezető kiskereskedelmi cég. A jelenlegi bizonytalan gazdasági kilátások ellenére számos kereskedő optimista a következő néhány évet illetően, és stratégiájának része az új piacokon való terjeszkedés. Míg a kutatás azt mutatja, hogy az érdeklődés a fejlett nyugat-európai piacok és első osztályú lokációk irányába mozdult el, néhány kereskedő ezzel ellentétes megközelítéssel új, korábban nem próbált piacokon keres versenyelőnyt.
A 2010 végéig üzlethelyiséget kereső 200 kereskedő 56 országot jelölt meg terjeszkedési célpontként. A nyugat-európai országok a lista tíz fő célpontja közül hetet birtokolnak, a kelet-közép-európai térség a top 10-ből három helyet kapott. Lengyelország épphogy csak lecsúszott a dobogóról, Románia a nyolcadik, Oroszország a tizedik helyen áll. A visegrádiak közül Csehország a 12., Szlovákia a 14., Magyarország 16. a listán. Jövőre a kereskedők több mint háromnegyede tervezi a belépést a régió legalább egy piacára.
A 200 terjeszkedést tervező cég átlagosan 36,5 százaléka (73 kereskedő) több mint tíz üzlethelyiséget nyitna 2010-ben, 12,5 százalékuk (25) a jelen helyzetet még jobban meglovagolva akár negyvennél is több egységet létesítene a következő évben. A skála másik végét tekintve a megkérdezett cégek 40 százaléka kevesebb mint öt üzlet nyitását tervezi 2010-ben.
A nehéz piaci helyzet és az üzlethelyiségek új kínálata az ingatlantulajdonosok és a kereskedők változó egyensúlyi viszonyának fontos részét képezi. A kereskedők elvárásai még sosem voltak ilyen nagyok, a tulajdonosoknak pedig alkalmazkodniuk kell az új környezethez, így az együttműködésük szorosabbá válik.
A kutatás arra is rávilágított, hogy a kiskereskedelmi szektorban az élelmiszer- és italkereskedők tervezik 2010-ben a legnagyobb expanziót: több mint 40 százalékuk harmincnál is több új üzletet nyitna jövőre. Hasonló a ruházati cégek hozzáállása: 30 százalékuk tervezi harminc vagy több egység nyitását 2010-ben. Az előbbit erősíti, hogy néhány piacon – ahol ezek a kereskedők hagyományosan önálló épületekben működtek – az üres üzlethelyiségekkel rendelkező tulajdonosok kifejezetten az élelmiszer-kiskereskedőket célozzák meg, hogy vonzó feltételekkel a bevásárlóközpontokba csábítsák őket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.