Ez amellett, hogy az energiaszektort átláthatatlanná teszi, helytelen jelzést ad egyrészt a fogyasztóknak, akik így kevésbé érzékelik az energia értékét és pazarlóbban bánnak az energiával, és kevésbé hajlandóak energiafogyasztást csökkentő beruházásokra. Ezzel egyidejűleg az állam a lakossági energiahatékonyság javítását is támogatja, azonban az energiaártámogatás töredékének14 megfelelő mértékben. Az energiahatékonyság javítása révén pedig a lakosság energiafogyasztásának 25-30 százaléka megtakarítható lenne.
Másrészt valós piaci árak híján a szolgáltatók is kevésbé vannak ösztönözve a szükséges korszerűsítések, fejlesztések. A tanulmány szerint a magyar rendszerrel kapcsolatban mindenképpen felmerül az igazságosság kérdése. A támogatás igénylése ugyanis gyakorlatilag önbevalláson alapul, az igénylőlapon közölt adatok helyessége, a jogosultsági kritériumok fennállása alapvetően nem kerül ellenőrzésre. Feltételezhető továbbá, hogy a rászorultsági kritériumok eleve túl engedékenyek. Ezt jelzi, hogy a háztartások csaknem fele szociális alapon gázár- illetve távhőtámogatásra jogosult.
Az elmúlt 6 évben ez a támogatási rendszer 600 milliárd forint kiadást jelentett az államnak. Háztartásaink 1 négyzetméterre eső energiafogyasztása az egyik legmagasabb Európában. A lakások energiahatékonysága viszont az egyik legrosszabb a többi uniós országhoz képest. Milliárdokat pazarolunk el, aminek terhét a magyar gazdaság, sőt, más csatornákon keresztül az egész társadalom kényszerül viselni.
Ésszerűnek látszik az ártámogatások megszüntetése az energiahatékonyság-ösztönző beruházások támogatása és a szociális támogatási rendszer erősítése illetve (részleges) átalakítása mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.