A magyarországi háztartások 16 százaléka használ távfűtést. A távhőszolgáltatást igénybevevők a korábbi dotáció mellett 7 százalékos árkedvezményt kapnak azzal, hogy a távhő áfakulcsa 18 százalékról 5 százalékra mérséklődött. A gáz ára január elsejétől átlagosan 4 százalékkal emelkedett az egyetemes szolgáltatói körben, a gázártámogatások április végéig járnak a hazai fogyasztóknak, ezt követően a támogatás megszűnik.
A mostani változásokkal tehát elvileg a távfűtéssel rendelkezők jártak jobban. A kérdés viszont nem ilyen egyszerű, mivel a távhő szolgáltatók a továbbadott energia nagy részét gázüzemű erőművekben állítják elő. A Debreceni Hőszolgáltató Zrt. vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy a gázáremelés és a kompenzáció megszűnése elviszi majd az áfacsökkentésből származó árcsökkenést.
2008-ig a magyarországi földgáz nagykereskedelmi árak és a Főtáv hődíjai nagyjából együtt mozogtak, ekkortól azonban a Főtáv tarifák jóval nagyobb mértékben emelkedtek, mint a hatósági gázár. Bár kétségtelen, hogy ugyanekkortól jelentősen csökkentek a távhőszolgáltatás alapdíjai, mégis egy átlagos lakásban élő távhőhasználó ebből vajmi keveset érzett meg az elmúlt évben a hődíj drasztikus emelkedése miatt – olvasható Felsmann Balázs, Force Motrice Zrt. tanácsadó partnerének elemzésében. A földgáz ára viszont 2009 második felétől drasztikusan csökkent a világpiacon, ennek látszania kell nem csak a gázpiacon, de a távhő terén is. Felsmann szerint a gázár csökkenése már önmagában is akár kétszámjegyű árcsökkenést eredményezhet a távhőszolgáltatásban, vagyis az áfacsökkentés nem indokolható.
A Főtáv korábbi számításai szerint egy 52 négyzetméteres, 135 légköbméteres, 43,1 GigaJoule hőfogyasztású lakás távhőköltsége 240 ezer forint a Főtáv hálózatában. Egy ugyanilyen paraméterekkel rendelkező lakás gázköltsége 140 ezer forint. A fővárosi önkormányzat számításai szerint a távhő 20 százalékos versenyhátrányban volt az egyedi gázfűtéssel szemben, ezt azonban mérsékelték a Főtávnál ősszel bevezetett csökkentések.
Az áfa csökkentése, a piaci viszonyok torzításával, lényegében megoldotta a szolgáltatás fogyasztóknál jelentkező gazdasági jellegű problémáit – vélte Pataki István, a Magyar Energia Hivatal volt elnök-helyettese. A szakértő szerint az áfacsökkentés pusztán szociális intézkedésként nem volna elfogadható, de ebben ez esetben nem is erről, hanem egy környezetbarát megoldás támogatásáról van szó.
A múlt évben egy társasház sem kezdeményezte a Főtáv hálózatáról történő leválását. Tíz olyan háznál szűnt meg a szolgáltatás, amelyek még 2009 előtt kezdeményezték a Főtávtól való elszakadást és már nem tudtak visszakozni – fogalmazott a Főtáv szóvivője. Balog Róbert leszögezte: a cég a leváláskor kizárólag azokat a dokumentumokat vizsgálja, amelyek szükségesek ahhoz, hogy megállapítsák: valóban a lakóközösség többsége hozta meg a döntést.
A vállalatnak nincs mérlegelési lehetősége ezen a téren, a vonatkozó jogszabályok előírják számára az ellenőrzést, amit egyébként a logika is indokol. Balog Róbert az idei évvel kapcsolatban elmondta: úgy gondolja, hogy józan ember nem szünteti meg a távhőszolgáltatást, mivel ugyanolyan komfort fokozat mellett a Főtáv szolgáltatása olcsóbb. A szóvivő szerint a biztonságérzet mellett az is a távfűtés mellett szól, hogy a Főtáv minden lakástulajdonossal külön fizetteti meg a fűtésszámlát, míg a központi gázkazánt használó, önállóan fűtött társasházaknál a közös költségből fedezik a gázszámlát. Ebben az esetben tehát néhány nemfizető lakó miatt leállhat a szolgáltatás az egész házban, míg a távhő használatakor ez nem fordulhat elő.
Nagyon nehéz megjósolni, hogy mi fog történni, mert a magyar lakosság energiafogyasztási szokásairól, jövőbeli elképzeléseiről nagyon keveset tudunk. Sajnálatos, hogy e témában állami felmérések sem készültek. Az biztos, hogy ebben az átláthatatlan, kusza rendszerben kevesen ismerik ki magukat – véli Fellegi Dénes, az Energia Klub energiahatékonysági projektasszisztense. Vélemény szerint nem kiszámíthatóak a támogatási rendszerek, ahogy teljesen kiszámíthatatlanok az energiahatékonysági ösztönző rendszerek is, legyen szó paneles, vagy családi házas pályázatokról. Elképzelhető, hogy a lakosság olyan dolgokba fekteti majd a pénzét, ami hosszabb távon egyáltalán nem jó választás és így a tőke "besül" valamilyen rossz megoldásba.
Az árakat illetően úgy fogalmazott: a torz díjszabás miatt a fogyasztók nem kapnak valós és tiszta jelzéseket. Fellegi szerint 2003 és 2009 között mintegy 600 milliárdot költött az állam arra, hogy a családok olcsóbban jussanak a fűtési energiához. Viszont ez a támogatási fajta szerinte pont azokhoz a családokhoz nem jut el, akik a legszegényebbek. Az Energia Klub szakértője szerint bizonyos években csak a gázártámogatás adminisztratív költsége meghaladta a lakossági energiahatékonysági beruházási támogatások összegét, ami nonszensz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.