BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szorításban a fuvarozócégek

Satu szorításába kerültek a hazai fuvarozócégek. Az egyik oldalról a dráguló üzemanyag, az emelkedő nemzetközi autópálya-tarifák, a költségesebb biztosítások, a növekvő alkatrészárak az egekig tornásszák a költségeiket, a másik oldalról viszont a jelenlegi gazdasági körülmények miatt nem igazán tudják a fuvardíjak emelésével áthárítani megnőtt kiadásaikat az ügyfeleikre. A vállalatok ezért ott spórolnak, ahol csak tudnak. A szakmabeliek szerint tavaly után az idén tovább csökkenhet a fuvarozással foglalkozó cégek száma.

„A jövedéki adó megemelése, valamint a világpiaci árak alakulása miatt jelentősen növekvő hazai üzemanyagárak különbözőképpen érintik az eltérő profilú magyarországi szállítócégeket. Az igazán nagy fogyasztónak számító nemzetközi fuvarozók a túladóztatott gázolaj miatt egyszerűen el fogják vinni a tankolásaikat Magyarországról, a belföldi fuvarozók viszont jóval nehezebb helyzetben vannak, mivel ők ezzel a lehetőséggel nemigen tudnak élni” – mondta a Világgazdaságnak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese. Az üzemanyagár mindemellett versenyhátrányt is jelent a hazai cégeknek az uniós és főképp a régióbeli társaikhoz képest, amelyek miután olcsóbban teletankoltak saját országukban, szinte szabadon intézhetnek hazánkban is fuvarokat.

A gázolajdrágulás azonban csak az egyik teher, amely mostanság a szállítmányozókat gyötri. „Közel ötven százalékkal emelkedett a haszonjárművek esetében a kötelező felelősségbiztosítás díja, nőttek az alkatrészárak, és a személyi bérekben is tartaniuk kell a versenyt a cégeknek a nyugati társaságokkal a sofőrök megtartásához, ugyanis a sofőrködés nagyon mobil szakmának számít. A nemzetközi fuvarozóknak emellett jelentős többletköltséget okoz a Szlovákiában most bevezetett használatarányos díjrendszer” – sorolta Karmos Gábor. Elmondása szerint csak a jövedéki adó emelése 2,5-4 százalékos fuvardíjemelést indokolna – más szakmabeliek 10-15 százalékról is beszélnek –, ám úgy látja, hogy ezt a jelenlegi gazdasági körülmények között nagyon nehézkesen lehet érvényesíteni.

„Négy-ötszáz millió forintos többletköltséget okoznak nekünk éves szinten a január elsején életbe lépett itthoni, valamint külföldi változások” – mondta lapunknak Wáberer György, a Waberer’s International Zrt. vezérigazgatója, aki egyben a MKFE elnöke is. A többletköltség egy részét 2-3 százalékos díjemelés formájában átterhelik a megbízóikra, a másikat pedig átszervezéssel, egy hatékonyabb működési struktúra kialakításával próbálják kigazdálkodni. „Rövid távon mindenképpen nagyon nehéz díjat emelni, mivel nagy az árverseny, és az ügyfelek is igyekeznek leszorítani a logisztikára, fuvarozásra szánt költségeiket” – véli Köves László, a Gartner Intertrans Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint az üzemanyagárak további növekedése vagy tartósan magas értéke esetén azt a piac előbb-utóbb beárazza, azaz elkerülhetetlen lesz az emelés, amelyet egyébként a partnerekkel kötött szerződések gyakran tartalmaznak is, az üzemanyag-klauzulában meghatározott sávos mérték szerint.

Amíg azonban nincs mód a fuvardíj emelésére, a fuvarozók minden lehetséges módon próbálják csökkenteni a költségeiket „Az a probléma a jövedékiadó-emeléssel, hogy az adó típusú költségnövekedéseket csak szervezéssel nehéz ellensúlyozni. A nemzetközi fuvarozás esetén adott az a lehetőség, hogy a fuvarozók mindig abban az országban tankolnak, ahol adott időszakban a legolcsóbb az üzemanyag. Társaságunknál a fuvarszervezők minden egyes feladathoz tankolási utasítást adnak a gépjárművezetőknek, és megadják az útvonaltervet, a tankolásra kijelölt országgal vagy konkrét hellyel együtt, így próbáljuk az üzemanyagköltségünket optimalizálni” – mondta. A Waberer’snél ennél drasztikusabb lépést fontolgatnak. „Január végén döntünk arról, hogy más országba vigyük az összesen 30-35 millió literes tankolásunkat. Ezzel 200-250 millió forintot spórolnánk, az állam viszont 3-3,5 milliárdos adóbevételtől esne el. Karmos Gábor hozzátette: mivel Magyarországon már lassan az összes környező országban tapasztaltnál is drágább az üzemanyag, a hazánkon átmenő tranzitforgalom sem fog megállni az itthoni benzinkutaknál, ennek az a következménye, hogy a költségvetésbe nem folynak be a magasabb adótételtől remélt többletbevételek.

A jelenlegi nehéz körülmények kapcsán egyetlen várható pozitívumot emelnek ki a szakmabeliek, hogy várhatóan tisztulni fog a piac. Egyébként már a tavalyi évben is csökkent a fuvarozással kapcsolatos vállalkozások száma, a korábbi 20 ezerről 19 ezerre, a járművek száma 70 ezren stagnált. „Az idén tovább folytatódhat a morzsolódás, ez akkor különösen rossz lenne, ha piacvesztéssel is párosulna, azaz ha a hazai cégek helyét külföldiek vennék át. Különösen annak a fényében, hogy ez a szektor mintegy 130-140 ezer ember megélhetését biztosítja” – mondta Karmos Gábor.

Évek óta lobbiznak a fuvarozó cégek a Pénzügyminisztériumnál (PM), hogy Magyarországon is bevezessék a kedvezőbb adótartalmú „kereskedelmi gázolaj” kategóriát, ez egyes uniós tagországokban, például Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban már létezik.

Ez gyakorlatilag annyit jelentene, hogy a cégek a jövedéki adó meghatározott részét visszaigényelhetnék.

A lehetőség hazai bevezetésére vonatkozó kérelmet a PM június 26-án benyújtotta Brüsszelnek, ahol azóta még nem született meg a döntés.

„A kérelem elbírálása folyamatban van, bízunk annak kedvező elbírálásában” – kaptuk a tájékoztatást a PM sajtóosztályától.



Ez gyakorlatilag annyit jelentene, hogy a cégek a jövedéki adó meghatározott részét visszaigényelhetnék.

A lehetőség hazai bevezetésére vonatkozó kérelmet a PM június 26-án benyújtotta Brüsszelnek, ahol azóta még nem született meg a döntés.

„A kérelem elbírálása folyamatban van, bízunk annak kedvező elbírálásában” – kaptuk a tájékoztatást a PM sajtóosztályától. Évek óta lobbiznak a fuvarozó cégek a Pénzügyminisztériumnál (PM), hogy Magyarországon is bevezessék a kedvezőbb adótartalmú „kereskedelmi gázolaj” kategóriát, ez egyes uniós tagországokban, például Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban már -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.