A Spyker a Reuters információi szerint 74 millió dollárnyi készpénzért és 326 millió dollárnyi hátrasorolt részvényért vásárolja meg a svéd autógyárat a General Motorstól. Az amerikai anyacég az üzlet megkötését követően felfüggesztette a Saab leállítására irányuló intézkedéseket és azt reméli, hogy február közepéig lezárulhat az adásvétel.
Ezzel a GM eladásra váró márkáig közül már csak a Hummer maradt, amely még nem talált gazdára. Az amerikai konszern 1989-ben 600 millió dollárt fizetett a Saab feléért. A svéd cég azonban az elmúlt két évtizedben nehézségekkel küzdött, az egyébként komoly rajongótáborral rendelkező márka nem tudott globális áttörést elérni. Ami a mostani üzletet illeti: a kis holland luxusautó-gyár vezetője elismerte, hogy normális körülmények között éppen a Saab vásárolta volna meg a Spykert. A leendő tulajdonos közölte: tiszteletben tartja a Saab örökségét és egyedi jellegét.
Az IHS Global Insight elemzője úgy fogalmazott: a Saab a svéd Audi lehetett volna, ha húsz évvel ezelőtt a megfelelő irányba vitte volna a vezetés. Tim Urquhart szerint a svéd céget a lehető legrosszabbul irányították olyan menedzserek, akik nem értették, mit jelent ez a márka.
Hogy a Spykernek sikerül-e fordítania a Saab sorsán, az a szakértők szerint kérdéses, hiszen a holland cég mindössze néhány tucatnyi, kézzel készült sportautóval látja el a piacot évente. A Spyker 100 főt foglalkoztat, a Saab alkalmazottainak száma 3 400. A vásárló piaci értéke mindössze 85 millió dollár. A húszas években egyszer már csődbe ment, majd 2000-ben újraélesztették, de profitot azóta sem termel. A Saab 400 millió eurós veszteséggel zárta a tavalyi évet és 77 százalékkal csökkentette termelését. A svéd cég ugyanekkora összeget kölcsönöz majd az Európai Befektetési Banktól, erre a svéd állam a tegnapi bejelentés szerint garanciát vállal.
A General Motors december közepén hivatalosan is bejelentette, hogy nem sikerült értékesítenie a Saabot. A Saab Automobile AB februárban csődvédelmet kért, és arra kényszerült, hogy leállítsa a trollhattani gyár termelését. Áprilisban a svéd cég még azt közölte, hogy húsz vállalat érdeklődik a márka iránt. A csődbírósághoz beadott dokumentumokban az állt, hogy a Saab 2010-ben pozitív cash flow-t remél.
A svéd állam november végén közölte, hogy nem áll szándékában hitelt biztosítani a Saab számára. A Wall Street Journal internetes száma december tizenharmadikán még arról adott hírt, hogy a kínai Beijing Automotive Industry Holding Co. (BAIC) elvi megállapodást kötött bizonyos Saab aktívák megvásárlásáról. A Spyker először december 20-án adott ajánlatot a Saabra, majd később a közelgő kudarc hatására javított azon.
A General Motors 1990-ben vásárolja meg a Saab 51 százalékát, majd fokozatosan felvásárolja a teljes vállalatot, amely ismét Saab AB néven működik. A Saab Military Aircraft és a British Aerospace (BAE Systems) 1995-ben közös vállalatot alapít és együtt gyártja a Gripen vadászgépet. A GM a 100 százalékos tulajdonrész 2000-es megszerzésétől átszervezi a Saab működését, több modell gyártását az Opel rüsselsheimi üzemébe helyezi át, egy-egy modell pedig az Egyesült Államokban, illetve Japánban készült.
A General Motors 1990-ben vásárolja meg a Saab 51 százalékát, majd fokozatosan felvásárolja a teljes vállalatot, amely ismét Saab AB néven működik. A Saab Military Aircraft és a British Aerospace (BAE Systems) 1995-ben közös vállalatot alapít és együtt gyártja a Gripen vadászgépet. A GM a 100 százalékos tulajdonrész 2000-es megszerzésétől átszervezi a Saab működését, több modell gyártását az Opel rüsselsheimi üzemébe helyezi át, egy-egy modell pedig az Egyesült Államokban, illetve Japánban készült. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.