A Rába azonban a különlegesen kedvezőtlen piaci helyzethez is sikeresen tudott igazodni: mindhárom üzletága pozitív üzemi eredménnyel zárt, miközben újonnan kifejlesztett termékcsaláddal és a futómű üzletág modernizációs és beruházási programjának befejezésével felkészült a piac már észlelhető élénkülésére is.
A járműipari visszaesés a Rába valamennyi piacán erőteljes mértékű volt 2009-ben: a már évek óta gyengélkedő amerikai tehergépjármű-piac további 30 százalékos csökkentést szenvedett el, miközben a magasabb bázisról induló európai nehézgépjármű-piac a felére zsugorodott. A szintén kulcspiacnak számító orosz buszpiac egésze 60 százalékot is meghaladó mértékben zuhant össze. Csupán két szegmensben, a mezőgazdasági futóművek területén, illetve a FÁK trolibuszpiacán volt jelentősen kisebb a visszaesés. Pozitív, a 2010-es évet már befolyásoló fejlemény, hogy az utolsó negyedévben a Rába valamennyi piacán észlelhetővé váltak a lassú élénkülés jelei.
A Rába az amerikai piacon több mint 60 százalékkal kisebb értékben adott el futóműveket 2008-hoz képest. A piaci átlag feletti visszaesést az magyarázza, hogy a bázisévben a társaság projekt alapon teljesített olyan jelentős megrendeléseket, amelyek 2009-re kifutottak. A FÁK-országokba irányuló futómű-export 57 százalékkal múlta alul a tavalyi szintet. Az Európai Unió piacain mind a futómű, mind az alkatrész üzletág az európai teher-, illetve személygépkocsi-piacok visszaesésének mértékével megegyező forgalomcsökkenésről tud számot adni. Ugyanakkor a hazai értékesítés az exportnál kisebb mértékben, 32 százalékkal esett vissza. Ennek oka, hogy mind a jármű, mind az alkatrész üzletág hosszú távú hazai beszállítási megállapodásai kiegyensúlyozó hatást gyakorolnak a szállítások volumenére.
A fedezetszint biztosítása érdekében haladéktalanul a jelentősen visszaeső kereslethez kellett igazítani a Rába működését: 2009-ben a társaság végig csökkentett munkaidőben működött, emellett számos más hatékonyságnövelő intézkedést is bevezetett. A költségszint erőteljes kontrollja, valamint a kedvezőbb devizaárfolyamok tükröződnek az eredményekben is: az EBITDA csupán 22,2 százalékkal, 3,2 milliárd forintra esett vissza az előző évi 4,1 milliárd forintos értékről, az üzemi eredmény (746 millió forint) pedig harmadával múlta alul a 2008-as értéket (1,1 milliárd forint). Fontos fejlemény, hogy üzemi szinten mindhárom üzletág stabilan megőrizte nyereségességét, noha a futó üzletág 49, az alkatrész üzletág 40, míg a jármű üzletág 25 százalékkal kisebb forgalmat bonyolított le 2009-ben, mint 2008-ban. Az adózott eredmény -670 millió forint lett, ami két szempontból is figyelemre méltó. Egyrészt a kedvezőtlen környezetben is sikerült minimalizálni, a tavalyi érték 13 százalékára csökkenteni a nettó veszteséget, másrészt az idei értéknek 45 százaléka a közelmúltban alakult vegyesvállalatoktól származik.
A Rába a piaci nehézségek ellenére is jelentős beruházásokkal készült a recessziót követő fellendülésre. A kovácsüzemben önállóan, az öntödében vegyesvállalati partnerével közösen modernizációs programot hajtott végre, MAXS néven komplett futóműcsaládot fejlesztett ki, az év végére pedig a Fehrer Automotive GmbH-val üléshab-gyártással foglalkozó vegyes vállalatot is létrehozott a Rába móri telephelyén.
„A tavalyi évben a megújult Rába számos bizonyítékát adta stabilitásának és rugalmasságának – jelentette ki Pintér István, a Rába elnök-vezérigazgatója. – A rövidített munkaidő alkalmazásával képesek voltunk megőrizni jól képzett szakemberállományunkat. A több mint 40 százalékos visszaesés ellenére működési profitot termelt mindhárom üzletágunk, miközben egyetlen stratégiai partnerünket sem veszítettük el. Az év második felére teljes mértékben megszüntettük a visszaeső kereslet miatt túlzott mértékűvé nőtt devizafedezeti ügyletek kockázatát. Célzott beruházásainkkal pedig biztosítottuk, hogy a piaci kereslet újbóli, várakozásaink szerint már az idén megmutatkozó emelkedéséből hatékonyan profitáljunk."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.