Január végén a másutt is megszokott kép fogadta a vásárlókat: akcióhegyekkel igyekeztek költésre ösztönözni a vevőket a plázákban, a belvárosi és a városszéli üzletközpontokban, valamint a hipermarketekben. Persze jóval több látogató volt, mint vásárló, a bérlők tehát ismét a zsebükbe nyúltak, a bérleti díj ugyanis tovább ketyeg. Az eltérő tőkeháttér miatt azonban a nagyobbak könnyebben átvészelik a mostani, akár hetekig-hónapokig is eltartó pangást, és még a veszteséget is bevállalják. Győri forrásaink szerint egyes főútvonalak mentén a főleg napi cikkeket és élelmiszereket kínáló áruházak vígan megélnek, a belváros viszont gyakorlatilag halott.
A plázákban kisebb és közepes (50–300 négyzetméter) üzletek sora vagy elhúzza a téli szünetet és zárva tart, vagy az üzemeltető hirdetménye szerint ott hamarosan valamilyen üzlet nyílik. Egyes központokban egyszerűen óriásmolinóra helyezett semleges plázareklámot látni – általában ez takarja a kiadatlan területet.
A GfK Hungária szerint 2009-ben Győr-Moson-Sopronban – csakúgy, mint két éve – Győrben volt a legnagyobb a lakosok vásárlóereje, azonban az index már nem 20,6, illetve 17,6 százalékkal magasabb az országos átlagnál, mint 2007-ben és 2008-ban, hanem csupán 15,2 százalékkal. Tavalyelőtt egyetlen megyeszékhely környéki település sem szerepelt a top ötben, tavaly viszont Győrújfalu bekerült, mégpedig a harmadik helyre. Lipótot szorította ki az elitből. Mosonmagyaróvár a harmadikról a negyedikre csúszott vissza, Hegyeshalom megtartotta második, Sopron pedig ötödik helyét.
Bolla Gábor, a Quaestor Csoport által fejlesztett és tavaly október legvégén megnyitott ETO Park élményközpont üzemeltetési vezetője fokozatos telítettségben reménykedik. A vezető szerint várhatóan a rendezvények is javítanak a központ ismertségén. A mágnesbérlő CBA, néhány kisebb üzlet és szabadidős egységek már működnek a háromszintes épületben. A tömböt összekötik a várhatóan nyáron elkészülő négycsillagos üzleti hotellel, így az oda érkezők egy része is vásárló lehet.
Alkalmaznak bérletidíj-mentes időszakot, és volt már példa üzletbelső kialakításához való hozzájárulásra is. Az üzemeltető szeretné, ha egy vezető elektronikai kereskedő és egy drogériahálózat is megtelepedne. Forgalomnövelő lehet továbbá, hogy a hamarosan megnyíló közüzemi szolgáltatói központtal szemben posta is lesz. A győri piac telítettségét ő is érzékeli, ezért azt tartja reálisnak, hogy a vevőket csak lassan lehet megdolgozni.
Nem túl messze onnan, néhány éve működik az ECE Projektmanagement által fejlesztett Árkád. A német társaság más központjaiban megszokott nagyobb és közepes bérlőkkel töltötte fel a forgalmas közlekedési csomópontban található ingatlant, amely stabilizálta jó helyét a győri piacon. Ottjártunkkor mégis lanyha üzletmenetet láttunk, a nagyobb bérlők üzle-teiben is pangás volt. Az Árkád bérlői mixe jónak mondható, kisebb finomítás azért elképzelhető, de a nagyobb nemzetközi láncok aligha fognak területbővülési igénnyel fellépni.
Sokkal szorultabb helyzetben van a Győr Plaza. A 12 éve megnyitott komplexumot nemrégiben felújították ugyan, de az üzemeltető Ségécének sokat kell tennie azért, hogy megállítsa a népszerűségvesztést. A lokális kereslet nyilván nem elég, ám ez a pláza nem működik úgynevezett desztinációs központként, vagyis a város másik végéből nem utaznak oda. Marad a mágnesbérlő mozi vonzerejének a kihasználása, illetve a bérlői mix átrendezése, esetleg a rendezvényközpontú marketing erősítése.
A nagyobb üzletközpontok és a hipermarketek megjelenésével sokan leírták a belvárost, benne a Skála áruházat. Ez gyakorlatilag beigazolódott, a kereskedelem csak akkor lendülhetne fel, ha komplex módon revitalizálnák a központi utcákat, jobban kihasználnák a folyópartokat és lenne elegendő fedett parkoló. Addig a vásárlók inkább a jól megközelíthető városszéli bevásárlási lehetőségeket keresik.
Ebben reménykedik például a Dunacentert fejlesztő és üzemeltető Pannonia Shopping Center Kft. is.
Az osztrák–magyar társaság tavaly októberben adta át egyszintes üzletközpontját az 1-es számú főút bevezető szakaszánál, a Gardenia volt telephelyén. A két ütemben megvalósuló beruházással öszszesen 48 ezer m2 eladótér kialakítását tervezi az osztrák CA Immo, illetve az ügyvezető résztulajdonában álló kft. Eddig már leszerződtek egyebek között a Lidllel, a DM-mel, a KiK textil-diszkonthálózattal és a Deichmann-nal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.