Erős dinamika Oroszországban, Lengyelországban és Törökországban
A legtöbb 2009-es nyitást Oroszország könyvelheti el (60 fölött), utána jön Törökország (40 fölött) és Lengyelország (20 fölött). Az oroszoknál és a lengyeleknél ez még a 2008-as számokat is felülmúlja. Jelenleg ezek az országok rendelkeznek a legtöbb projekttel, köszönhetően a magas népességszámban rejlő lehetőségeknek. Lengyelország és Törökország dinamikájában az is közrejátszik, hogy ellenállóbbnak mutatkoznak a válsággal szemben, mint Kelet-Európa más országai. „Sok projektet elnapoltak, de nem állítottak le teljesen”, mondja Hanna Bomba-Wilhelmi, a RegioPlan Consulting cégvezetője.
Magyarország veszített a lendületéből
Magyarország már röviddel a rendszerváltás után megkezdte a Shopping Center-fejlesztéseket, csaknem a fele a magyar bevásárlóközpontoknak a 90-es évekből származik. Nálunk 170 m² bevásárlóközpont-területtel viszonylag sűrű az 1.000 emberre eső lefedettség, más kelet-európai országokhoz képest. Így nem meglepő, hogy kevesebb új projektet jegyezhet a magyar piac.
A tempó jelentős lassulását mi sem támasztja alá jobban, mint hogy tavaly csupán 90.000 m² pláza átadására került sor. A magyar piac új beruházások befogadásánál korlátokba ütközik, köszönhetően magas bevásárlóközpont sűrűségének, valamint hogy közel 90 létesítmény rendelkezik 5.000 m²-nél nagyobb eladótérrel. Továbbá a háztartások keresletét olyan faktorok csökkentik, mint a 25%-ra emelt Áfa és a magas munkanélküliség. Ezek a tényezők hozzájárulnak ahhoz, hogy akárcsak a Balti országok esetében, Magyarországon is „minden új bevásárlóközpont, mely átadásra kerül, a jelenlévők kiszorításával érvényesülhet csak igazán”, következtet Hanna Bomba-Wilhelmi.
Születőben az újabb buborék?
A rendszerváltás óta eltelt 20 év alatt több ezer bevásárlóközpont épült Kelet-Európában. Igazán az ezredforduló óta gyorsult fel a tempó, 2007-ben volt a csúcspont mikoris közel 300 center került átadásra. Ez a lendület az utóbbi években hanyatlani látszik, 2009-ben „csupán” 160 létesítményt adtak át. Azonban rendkívül érdekes, hogy a jelenlegi pénzügyi nehézségek és a kereskedők lelassult terjeszkedése ellenére a projektek száma az ezret is eléri a régióban. Ez részben annak köszönhető, hogy a válság hatására számos projektet bár elhalasztottak, de nem állították le őket teljesen.
Sok fejlesztő bízik a konjunktúra javulásában, ám tisztán kell látni, hogy „az ’aranykor’ ideje lejárt, valószínűleg nem fognak befektetőt találni az összes projekt számára”, magyarázza Bomba-Wilhelmi. „Sok beruházásnál a tervek nem illeszkednek a telephelyek lehetőségeihez, melynek következményei rossz kihasználtságban és alacsony látogatottságban mutatkoznak majd meg”, foglalja össze Bomba-Wilhelmi.
Sok terület rövid idő alatt!
Az észtek 1.000 emberre eső 400 m² bevásárlóközpont lefedettséggel megelőzik az osztrákokat és a svájciakat is. Ennek érdekessége, hogy Észtországban a vásárlóerő jóval elmarad a nyugat-európai szinttől! A szlovének is csak kevéssel vannak Shopping Center sűrűségben az osztrákok mögött. Kritikusnak tekinthető a helyzet a Baltikumban és Horvátországban.
A Balti országok (Észtország, Lettország és Litvánia) mind nagyon magas lefedettséggel rendelkeznek, ugyanakkor nem kímélte őket a gazdasági krízis. Ebből az következik, hogy a jelenleg stagnáló vásárlóerő mellett minden új pláza csak a már meglévők „kárára”, azok kiszorításával épülhet. Bár tavaly Horvátországban kevés új Shopping Centert adtak át, az összterület mégis több mint 150.000 m²-rel bővült; Csehország, Szlovákia és Szlovénia sem tudott ilyen mértékű gyarapodást elkönyvelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.