BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Normalizálódó légiszektor

Akár az 1,7 milliárd dollárt is elérheti az izlandi vulkánkitörés nyomán Európa-szerte elrendelt légtérzár által a légitársaságoknak okozott összesített veszteség – jelezte gyorsbecslésében az IATA nemzetközi légiszövetség. A szervezet közlése szerint a fennakadás a teljes globális légi forgalom egyharmadát, napi 1,2 millió utast érintett. Napi 110 millió dollárt takarítottak meg ugyan a légicégek az el nem égetett üzemanyagon, ám a költségek ennek többszörösére (napi mintegy 400 millió dollárra) rúgtak – érzékeltette a dimenziókat Giovanni Bisignani, az IATA elnöke. „Egy olyan ágazat számára, amely tavaly 9,4 milliárd dolláros veszteséget szenvedett el, és amelynek már az év elején 2,8 milliárd dolláros idei mínuszt jósoltak az elemzők, egy ilyen válság drámai következményekkel járhat” – tette hozzá a légiszövetség első embere.

Giovanni Bisignani élesen kritizálta a nemzeti kormányokat, amelyeket meggondolatlansággal vádolt, és arra szólította fel őket, hogy fizessenek kártérítést a légitársaságoknak. „A légteret elméleti modellek, nem pedig a gyakorlati tények alapján zárták le. A légicégek tesztrepülései egyértelműen megmutatták, hogy a modellek rosszak” – fejtette ki az IATA első embere.

A légi közlekedés eközben Európa-szerte a normalizálódás jeleit mutatta tegnap. Nagy-Britannia és a skandináv országok is megnyitották légterüket kedd este, illetve tegnap reggel, igaz, Dánia és Norvégia csak ideiglenesen. A német légtér fokozatosan „szabadult fel”, tegnap délben az egész ország felett lehetett már repülni. Több Európán kívüli légitársaság utasai ugyanakkor továbbra is várják a „felszabadulást”, az ausztrál Quantasnak például továbbra is mintegy 15 ezer ügyfele van szétszórva Európa légikikötőiben. Ők a legrosszabb esetben akár további két hetet is várakozhatnak, ennyi időt vehet ugyanis igénybe a menetrend helyreállása.

Egy friss angol tanulmány eközben a légtérzár pozitív hatásaira hívta fel a figyelmet. Mint a Durham Egyetem hírül adta: a kitörés első napjaiban a vulkán napi 150 ezer tonna szén-dioxidot bocsátott ki, míg az európai légteret használó gépek egy átlagos napon 510 ezer tonna szén-dioxidot juttatnak a légtérbe.


Normalizálódás Ferihegyen

Tegnap már csak akkor volt járattörlés Ferihegyen, amikor a célállomás nem tudta fogadni a repülőgépet – tájékoztatta Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója a távirati irodát. A törlések főleg a németországi járatokat érintik – tette hozzá. A Budapest Airport ugyanakkor változatlanul azt kéri, hogy az utasok tájékozódjanak a járatok indulásáról.

Tiltakoznak a fapados cégek

A kormányok ne adjanak pénzügyi támogatást a nemzeti légitársaságuknak az izlandi vulkánkitörés miatti légtérzár és járattörlések ürügyén – közölte a Wizz Air álláspontját Kázmér Natasa, a diszkont-légitársaság kommunikációs igazgatója tegnap.

A szóvivő hozzáfűzte: „Mi azt kérjük, hogy a kormányok azzal támogassák a szektort, hogy gondoskodnak az állampolgárok hazajuttatásáról.” A Wizz Air az európai diszkont-légitársaságok szövetségének (ELFAA) tagjaival együtt emellett azt kérte az Európai Bizottságtól, hogy enyhítsenek az utasjogok szigorán, és tekintsenek el a 261/2004 rendeletben foglalt, a légitársaságokra vonatkozó ellátási kötelezettségtől.

A rendelet előírja a légitársaságok számára a repülőjegyek visszaváltását, a földön maradt utasok megfelelő ellátását.

A szóvivő hozzáfűzte: „Mi azt kérjük, hogy a kormányok azzal támogassák a szektort, hogy gondoskodnak az állampolgárok hazajuttatásáról.” A Wizz Air az európai diszkont-légitársaságok szövetségének (ELFAA) tagjaival együtt emellett azt kérte az Európai Bizottságtól, hogy enyhítsenek az utasjogok szigorán, és tekintsenek el a 261/2004 rendeletben foglalt, a légitársaságokra vonatkozó ellátási kötelezettségtől.

A rendelet előírja a légitársaságok számára a repülőjegyek visszaváltását, a földön maradt utasok megfelelő ellátását.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.