Mind több a feltűnően rossz állapotú, füstöt okádó kocsi. Ami nem csoda, hiszen az autósok zöme a végsőkig ragaszkodik a négy kerékhez, így – pénze nem lévén új autóra – nem adja el lecserélésre érett járművét, hanem hajtja, amíg ki nem esik alóla. Legfeljebb itt-ott javítgatja, pofozgatja, többnyire persze nem a márkaszervizekben, hanem zugműhelyekben.
Mindezt remekül tükrözi a statisztikai hivatal felmérése is, amelyből kiderül, 2006-ra ugyan sikerült letornászni a néhány évvel korábban még 12 éves átlagéletkort 10 év négy hónaposra, mostanra viszont felgyorsult a korosodás üteme, a személykocsik átlaga közeledik a 11. életévéhez. (Persze még így is örülhetünk, hiszen húsz évvel ezelőtt az akkor kétmilliós hazai autóparknak még 16 év volt az átlagéletkora.)
A válság okozta kényszerű fogyókúra miatt a személyautók állománya a 2008-as – egyébként csúcsot jelentő – 3,055 millióról tavaly 3,014 millióra csökkent. Ami szakértők szerint amúgy nem lenne probléma, hiszen a korábbi, gyakran nevetséges hitelfelvételek sokakat ösztönöztek autóvételre azok közül is, akiknek nem volt meg erre a kellő fedezetük. Mindenesetre az új kocsik vásárlásának az elmaradása következtében megint nagyobb arányt képviselnek a kocsiparkon belül az agg autók, hiszen a tulajdonosok igyekeznek minél tovább megőrizni „kincseiket”.
Így már nem is annyira meglepő, hogy még ma is szép számmal futnak az utakon őskövületnek számító Moszkvicsok, közel másfél ezer van belőlük, életkoruk közelít a 27 évhez. Ennél is öregebbek csaknem fél évvel, a Datsun (Datsun-Nissan) autók, melyekből két és félezer működik ma is. Az egykor a Merkúr sztárjainak számító, a keleti blokk polgárai vágyának netovábbját jelentő Trabantokból is sokat megőriztek a tulajok, a 23 évesnél is idősebb kedvencekből csaknem 48 ezer rontja még a levegőt. Ebbe a korosztályba tartoznak a Polski Fiatok is, ezekből közel húszezren boldogítják még a gazdájukat.
De ne feledkezzünk el a húsz évvel ezelőtt még „komoly” autóként számon tartott Ladákról sem: ez a típus is bőven belefér a huszonévesek kategóriájába. Bár évről évre csökken a számuk, még ma is 131 ezer visel rendszámot. Ennél százezerrel kevesebb Wartburg is zötyög még a közutakon, ezek szintén beiratkozhatnának a húszon túliak klubjába, csakúgy, mint a már csak nyomokban található Zastavák. Ez a hét típus együttvéve csaknem 240 ezres állományt jelent, s a teljes autópark 8 százalékát adják.
A kedvelt mi autónk, a Suzuki a középmezőnybe tartozik a maga 7,9 évével, s 405 ezres állományával csak a dobogó második helyét foglalhatja el a darabszámok versenyében. A prímet ezen a téren az Opel viszi – több mint 431 ezer van hazai autósok tulajdonában –, ám ezek sem tartoznak a legfiatalabb járművek közé, átlagéletkoruk meghaladja a tíz és fél évet. A Volkswagen áll a harmadik helyen, ezekből az átlag 12,2 éves autókból 262 ezer van itthon forgalomban.
Határozottan a Chevrolet a legfiatalabb kocsitípus Magyarországon, a 35 ezres parknak mindössze 3,6 év az átlagéletkora. A sorban szorosan követi a KIA, ebből éppen 16 ezer fut, s koruk még a négy év fél évet sem éri el átlagosan.
A statisztikai hivatal szerint összesen 40 féle autó teszi ki a hazai hárommilliós parkot, ám ennek felét csupán öt típus – Ford, Opel, Renault, Suzuki és Volkswagen – adja. Elszomorító, hogy ezek átlagéletkora egészen kicsi híján eléri a tíz esztendőt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.