A pályázatkészítő cég szerint a szűkre szabott GOP C kereteire azonban csak annak érdemes benyújtani pályázatot, akinek a korábbi évek mérlegadatai alapján nincsen „priusza”. Válság van – mély és hosszú krízis lassan vagy két éve.
A hibás jogosultsági és bírálati szempontrendszer miatt egy viszonylag elfogadható számokat produkáló cég gyenge projektje is kaphat támogatást. Ugyanakkor hiába nagy perspektívájú a terv, ha az azt benyújtó vállalkozás 2008-2009-ben kimutathatóan megingott, akkor elesik a pályázati forrás lehetőségtől. Mert nem a projekt minőségétől függ, hogy ki kaphat támogatást! A régióra gyakorolt hosszú távú hatások bizonyítása is hidegen hagyja a hivatalt.
2010 májusában Magyarországon a munkahelyteremtés sem kritérium az egyik nagyvállalatokat célzó kiírásban. Csak a mérleg negatív mutatóira, illetve a gazdasági válság okozta rosszabb teljesítményre figyel a bíráló – a pályázót minősíti, és nem a projektet.
Honnan ez az egysíkú szemlélet? A szempontrendszert egy más gazdasági környezetben 2007-2008-ban hozták létre. Akkor úgy tűnt, hogy rengeteg a pénz, számtalan projekt indult, s négy-ötszörös volt a túljelentkezés. Objektív értékelésre volt szükség, ezért született a döntés, hogy csak a növekedés-orientált cégek kapjanak támogatását.
Közel két éven át – békés piaci viszonyok között – ez a megközelítés működött. A mai visszás helyzet akkor alakult ki, amikor a gazdaságot sokkoló 2008-as vészhelyzetben csak a pályázatok vállalási rendszerét módosította a hivatal (a hangsúly ésszerűen átkerült a szinten-tartásra), az elbírálásban azonban továbbra is szinte kizárólag a cégértékelése maradt a szempont.
A pénz ma épphogy csak csordogál: több mint egy év telt el a GOP C legutóbb közzététele óta, s a program kimagasló hasznossága dacára a tervek szerint 2010-ben igencsak szűkös, 6 milliárd forintos kerettel jelenik majd meg. A válság hatására ma a fejlesztésre sokat áldozó, létszámbővítést tervező cégek esetében is lehetnek rosszak a mérlegadatok, így a korábbi szelekciós elv túlsúlyossá vált, és a kontraszelekciót segíti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.