vg.hu: Mekkora volt tavaly az E.On áramlopás miatti kára, az adatokból milyen jellemzők olvashatók ki?
KI: A felderített esetekre vonatkozó adataink nem elsősorban a tényleges helyzetről, hanem az ellenőrzések hatékonyságáról mondanak többet. Összességben az E.Onnak éves szinten mintegy 14 milliárd forint kárt okoznak az áram- és gáztolvajok. Az „ipari” lopás az nagyjából általános, az ország bármely területén előfordul. Komoly kárt okoznak az ipari tolvajok és azok a magánszemélyek, akik medencéjük, kerti feljárójuk fűtésére használják az illegálisan vételezett áramot.
vg.hu: Az esetek száma illetve a kár nagysága hogyan változott az elmúlt években?
KI: Az áramlopások száma évről-évre növekvő tendenciát mutat, de a mi felderítési mutatóink is évről-évre javulnak.
vg.hu: Változik-e az áramlopás módszere, technikája?
KI: A jellemző módszerek: a mérő szalagozása, a mérő megfúrása, a kismegszakító teljesítményének növelése, a fogyasztásmérő lassítása ill. megállítása, a mérő mágnesezése. A technika sajnos folyamatosan fejlődik, mindig újabb és újabb szabálytalan műszaki megoldások jelennek meg, kicsit hasonlóan a számítógépes vírusok és a vírusirtó programok fejlődéséhez. Jellemzően keleti irányból jön a technika. Az E.ON szerencsés helyzetben van, mert vannak érdekeltségeink az érintett országokban, ezért mi sokszor hamarabb megismerjük a trükköket, mint a tolvajok.
Manipulált mérőórák - Évi több tízmilliárd a kár - Olvassa el cikkünket is
vg.hu: Hogyan szokott kiderülni a lopás?
KI: Egyrészt gyakori a lakossági bejelentés, másrészt a belső rendszerünk is kijelzi a gyanús, nagymértékű fogyasztásváltozásokat, valamint ha egy fogyasztó a kategóriájához képest keveset fogyaszt (például egy alacsony fogyasztással rendelkező pékség gyanús). Gyakori az is, hogy az egyik eset elvezet a másikhoz, mert kiderül, hogy melyik profi szerelő végezte és ez aztán elvezet a további címekhez.
vg.hu: Milyen eszközei vannak az E.Onnak a megelőzésre?
KI: A folyamatos ellenőrzések, illetve az ügyfelek minél szélesebb körű tájékoztatása ennek a veszélyeiről. Hosszú távon az „okos hálózat” jelent majd megoldást, addig be kell érnünk a lakossági figyelemfelkeltéssel és a sorozatos ellenőrzésekkel. Vannak a rendőrséggel közös akcióink (ilyenek voltak például a közelmúltban Nyíregyháza környékén) és van, amikor az ország másik sarkából viszünk ellenőröket, hogy teljesen váratlan legyen az akció.
vg.hu: Az áramszolgáltatók fel tudnak-e lépni közösen?
KI: Nincs tudomásom közös akcióról, de egy fontos lépés, hogy pár hónapja már a törvény előtt is közfeladatot ellátó személynek minősülnek az ellenőrök és a leolvasók, így a rendőrök automatikusan a segítségükre sietnek, ha fenyegetik a munkatársainkat.
vg.hu: Jellemzően mi a feltárt esetek sorsa, a kár hány százalékát térítik meg a cégnek?
KI: Törekszünk arra, hogy a teljes okozott kárt megtérítse a szabálytalanul vételező az elmaradt energiadíjon és a kötbéren keresztül. Rongálás esetén a kötbér mellett érvényesítjük a kár értékét is. Ha az ellenőrzést nem teszik lehetővé, akkor szüneteltetjük a villamos energiaszolgáltatást, beavatkozások esetén további szankciónak tekinthető, ha a mérőszekrényt szabványosíttatjuk, illetve kihelyeztetjük a mérőhelyet kívülre. A szabályozás mit mond a lopás esetére, azonnal megszüntethető-e például a szolgáltatás? A legnagyobb baj, hogy a tényleges kárérték nem állapítható meg (nem lehet pontosan meghatározni, hogy mennyi energiát milyen értékben loptak el) és rendőrségi feljelentés esetén a kötbért nem fogadják el kárértéknek. További probléma, hogy nem ismert a tényleges tettes, hiszen sokszor hivatkoznak a fogyasztók arra, hogy nem ők követték el a szabálytalan vételezést.
Nem célunk a szolgáltatás és a szerződés megszüntetése. Lopás esetén helyreállítjuk a szerződésszerű fogyasztást biztosító műszaki állapotot és az okozott kárt kötbérezéssel próbáljuk beszedni.
2. rontja az ellátás minőségét (például emiatt gyakoriak a feszültségingadozások egyes településeken)
3. többletköltséget okoz a szolgáltatóknak és ez az áram árában is megjelenik (pl. ellenőr-hálózat fenntartása).
2. rontja az ellátás minőségét (például emiatt gyakoriak a feszültségingadozások egyes településeken)
3. többletköltséget okoz a szolgáltatóknak és ez az áram árában is megjelenik (pl. ellenőr-hálózat fenntartása).
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.