Más kérdés, hogy a májusi adatok ismét ijesztőek, hiszen a harminc országban 9 százalékkal kevesebb kocsi kelt el, mint egy évvel korábban. Amint a kontinens szakmai szövetsége, az Acea közleménye megjegyzi, a nemzeti autócsere programok kifutása utáni helyzetet bonyolítják a gazdaságot ért kihívások.
Pedig márciusban még 11 százalékos volt a piacbővülés az elmúlt év harmadik hónapjához képest. Aztán jött a görög válság, valamint az izlandi vulkánkitörés miatti légtérzár, és egyszeriben megfordult a trend.
Így tehát májusban csupán 1,1295 millió új autót regisztráltak az EU-ban. Ráadásul amíg korábban a németek voltak a legnagyobb autóvásárlók, most náluk a legnagyobb – 35 százalékos – a visszaesés. A nagy piacok közül Franciaországban 11,5, Olaszországban 13 százalékkal kevesebb autó került az utcákra. (Jegyezzük meg: a görögök által vásárolt 12 ezer személykocsi a tavalyi májusi adat felét sem éri el.) Jó hír viszont az iparágnak, hogy a Spanyolország – 44 százalékos bővülés eredményeként – hosszú idő után először lépte át az egyhavi százezres értékesítési szintet májusban, az Egyesült Királyságban pedig 13 százalékkal több, 153 ezer személyautó kapott rendszámot.
Ami régiónkat illeti, csupán Csehország és Szlovénia növelte eladásai. Hazánkban és Romániában egyaránt közel 25 százalékos a visszaesés, viszont Szlovákiában 42 százalékkal kevesebb autót adtak el. Igaz, még így is 4 930 kocsi talált gazdára, míg nálunk nem egészen 3 400. A 3,014 milliós magyar személyautóállomány átlagéletkora egy év alatt 10,4 évről 10,8 évre emelkedett 2009 végére. Fiatalodás nem várható rövid távon, hiszen szakmai becslés szerint az idén jó, ha 70 ezer új kocsi kap rendszámot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.