A statisztikai hivatal összesítése szerint az esztendő első hat hónapjában a hazánkban forgalomban lévő személygépkocsik száma tovább csökkent, ám autóbuszokból és tehergépkocsikból egy-egy, vontatókból három, motorkerékpárokból pedig hét százalékkal több futott az utakon. Így összeségében a magyar közútijármű-állomány 0,3 százalékkal bővült.
Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora: a személygépkocsiké 11, az autóbuszoké 13 év.
Miután az idén egész évben körülbelül annyi új személykocsi találhat gazdára, mint 2008 első három hónapjában, a kereskedők minden korábbinál borúlátóbbak. Ha a dolgok így mennek tovább, akár 15 évre is emelkedhet a magyar személyautó-állomány átlagéletkora – nyilatkozta nemrégiben lapunknak sötét jövőképet festve a nyolc márkával kereskedő Szuna-cégcsoport vezetője, valamint a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke, Szuna József, hozzáfűzve ugyanakkor, hogy az utolsó negyedévre már fordulatot várnak.
Még akkor is, ha a magánvásárlók nem tudnak vagy nem mernek hitelt felvenni. Emiatt következett be az a fordulat, hogy ma már a piacot gyakorlatilag a vállalati flottavásárlások tartják életben, ám a cégek jóval ritkábban cserélik flottájukat és kevesebb kocsit is rendelnek a korábbiaknál. Jelenleg – márkától függően – 50-70 százalékos a céges vásárlások aránya. Ez a tendencia várhatóan mindaddig megmarad, amíg a vevőfinanszírozás, ezen belül az ügyfelek hitelfelvételi kedve vissza nem tér.
A kereskedők ugyanakkor – egy márkán belül is – halálos, „kannibál” versenyt folytatnak, amivel nemcsak a piacot, de a saját túlélésüket is kockáztatják.
Általános a vélekedés, hogy az idei forgalommal nem tartható fenn az üzlet. Ha rövidesen nem fordul meg a trend, a vállalkozók takarékossága miatt előbb a szolgáltatási színvonal csökken, majd megnő a csődök száma.
A Gémosz 320 tagvállalattal indult, de ma már kevesebb mint 200 tagja van. A csökkenés fő oka, hogy az elmúlt másfél évben nagy számban mentek tönkre a kereskedőcégek. Így sok az üres szalon és szerviz, amelyre vevőt keresnek. A szakma szerint az importőr vállalatok 2004-ben – amikor összesen 230 ezer új személyautó és kishaszonjármű kelt el –, 250-280 ezer darabos piacról szóló jövőképet vetítettek a kereskedők elé. És ennek alapján követelték meg a beruházásokat.
A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által készített országos, reprezentatív felmérés szerint ugyanakkor a lakosság egyre ritkábban viszi márkaszervizekbe az autókat, és ezzel párhuzamosan nő a független, kis autószervizek forgalma. Ugyanakkor – noha folyamatosan csökken azok aránya, akik maguk tartják karban autóikat – a személygépkocsi-állomány közel tíz százaléka sosem fordul meg szakműhelyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.