BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Halott a hazai járműpiac

„Kannibál” versenyt folytatnak a magyarországi autókereskedők

A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik első féléves, csaknem harmincezres száma 36 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest – derül ki a KSH jelentéséből. Ez év június 30-án a közúti gépjárművek 3,7 milliós állományából hárommillió volt a személygépkocsi.

A statisztikai hivatal összesítése szerint az esztendő első hat hónapjában a hazánkban forgalomban lévő személygépkocsik száma tovább csökkent, ám autóbuszokból és tehergépkocsikból egy-egy, vontatókból három, motorkerékpárokból pedig hét százalékkal több futott az utakon. Így összeségében a magyar közútijármű-állomány 0,3 százalékkal bővült.

Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora: a személygépkocsiké 11, az autóbuszoké 13 év.

Miután az idén egész évben körülbelül annyi új személykocsi találhat gazdára, mint 2008 első három hónapjában, a kereskedők minden korábbinál borúlátóbbak. Ha a dolgok így mennek tovább, akár 15 évre is emelkedhet a magyar személyautó-állomány átlagéletkora – nyilatkozta nemrégiben lapunknak sötét jövőképet festve a nyolc márkával kereskedő Szuna-cégcsoport vezetője, valamint a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke, Szuna József, hozzáfűzve ugyanakkor, hogy az utolsó negyedévre már fordulatot várnak.

Még akkor is, ha a magánvásárlók nem tudnak vagy nem mernek hitelt felvenni. Emiatt következett be az a fordulat, hogy ma már a piacot gyakorlatilag a vállalati flottavásárlások tartják életben, ám a cégek jóval ritkábban cserélik flottájukat és kevesebb kocsit is rendelnek a korábbiaknál. Jelenleg – márkától függően – 50-70 százalékos a céges vásárlások aránya. Ez a tendencia várhatóan mindaddig megmarad, amíg a vevőfinanszírozás, ezen belül az ügyfelek hitelfelvételi kedve vissza nem tér.

A kereskedők ugyanakkor – egy márkán belül is – halálos, „kannibál” versenyt folytatnak, amivel nemcsak a piacot, de a saját túlélésüket is kockáztatják.

Általános a vélekedés, hogy az idei forgalommal nem tartható fenn az üzlet. Ha rövidesen nem fordul meg a trend, a vállalkozók takarékossága miatt előbb a szolgáltatási színvonal csökken, majd megnő a csődök száma.

A Gémosz 320 tagvállalattal indult, de ma már kevesebb mint 200 tagja van. A csökkenés fő oka, hogy az elmúlt másfél évben nagy számban mentek tönkre a kereskedőcégek. Így sok az üres szalon és szerviz, amelyre vevőt keresnek. A szakma szerint az importőr vállalatok 2004-ben – amikor összesen 230 ezer új személyautó és kishaszonjármű kelt el –, 250-280 ezer darabos piacról szóló jövőképet vetítettek a kereskedők elé. És ennek alapján követelték meg a beruházásokat.

A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által készített országos, reprezentatív felmérés szerint ugyanakkor a lakosság egyre ritkábban viszi márkaszervizekbe az autókat, és ezzel párhuzamosan nő a független, kis autószervizek forgalma. Ugyanakkor – noha folyamatosan csökken azok aránya, akik maguk tartják karban autóikat – a személygépkocsi-állomány közel tíz százaléka sosem fordul meg szakműhelyben.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.