Mindössze minden nyolcadik magyar vásárol kisebb-nagyobb rendszerességgel biotermékeket, holott Európában átlagosan minden harmadik – derül ki a Nielsen piackutató vállalat 54 országban elvégzett felméréséből. A vásárlók zömének fő motívuma, hogy a biotermékeket egészségesebbnek tartják. A termékkör elutasítását pedig – nem meglepő módon – a legtöbben azzal magyarázzák (hazánkban és másutt is), hogy túl drágák a biotermékek.
A megkérdezett magyar biovásárlók 84 százalékának véleménye szerint a biotermékek egészségesebbek. Hetven százalékuk úgy tartja, hogy bioélelmiszerrel elkerüli a növényvédő szereket és más mérgeket. A megkérdezett magyar fogyasztók többsége számára az is fontos szempont, hogy a biotermékek mentesek a génmódosítástól, és 48 százalékuknak az is motivációt jelent, hogy termelésük kedvezőbb a környezet számára.
A bio magyar híveinek szempontjai eléggé hasonlítanak az európai átlaghoz a sorrendet tekintve. Földrészünkön ugyanis a megkérdezettek elsősorban szintén azért vesznek bioterméket, mert egészségesebb. Utána következik a növényvédő szerek és mérgek elkerülése, a negyedik helyen a biotermelés előnyös volta a környezet szempontjából. Más országokban a génmódosítást kevésbé veszik figyelembe, mint nálunk.
A vizsgált 28 európai ország válaszadóit nem mindenhol az ösztönzi legjobban bioárucikkek vásárlására, hogy egészségesebbek. Az osztrákok és svájciak számára a biotermék fogyasztásának fő oka, hogy támogassák a kistermelőket és a vidéki településeket. A biotermelés környezetkímélő hatását említették legtöbben a finnek, hollandok, norvégok és svédek közül. Legnagyobb mértékben a növényvédő szerek és más mérgek elkerülése vezérli a briteket, dánokat és németeket.
A biotermékek túl drágák a nem vásárló magyarok 78 százaléka számára. Fő okként mindegyik vizsgált országban a magas árral indokolják tartózkodásukat a válaszadók. „Nem hiszem, hogy a bioélelmiszerek tápértéke magasabb lenne vagy egészségesebbek volnának” – mondja honfitársaink 26 százaléka.
A felmérés megállapításai közül figyelemre méltó az is, hogy a magyarok 25 százaléka nem is jut el olyan üzletbe, ahol bioterméket árusítanak, viszont Európában átlagosan mindöszsze 12 százalékos ez az arány. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.