BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elektronikai világpremier

A Berlinben ma nyíló, ötvenedik IFA vásáron még hangsúlyosabban szól minden a 3D-ről

Az idén minden kiállítói hely foglalt, a hivatalosan ma nyíló és szeptember 8-ig tartó berlini szórakoztatóelektronikai és fehéráru-kiállítás (IFA) szervezőinek ezúttal nem kell aggódniuk. A tavalyi tapasztalatokkal ellentétben a technológiai cégek többsége ebben az évben már nem akar távol maradni a világ egyik legnagyobb elektronikai vásárától, amelyet immár 50. alkalommal rendeznek meg a német fővárosban. A bizalom a fogyasztói piacokra is visszatért, így a látogatók számát tekintve két számjegyű növekedést vár a Messe Berlin.
A szakma azonban már két napja Berlinre figyel, az újdonságok világpremierjét ekkorra időzítik a kiállítók. Az innovatív termékek zöme a 3D-s képalkotásról szól: a legújabb – akár szemüveg nélkül is remek élményt nyújtó – háromdimenziós televíziók mellett megtalálhatók a széles sávú hálózatba kötött háztartásokat kiszolgáló intelligens készülékek, legyen szó szórakozásról vagy a házimunkát segítő eszközökről. Ma már egyértelmű az is, hogy az internet beköltözik a tévékészülékekbe, és hogy intelligensen mérhető a lakás elektronikai berendezéseinek a fogyasztása, sőt ezek használatát az áramszolgáltatók különféle tarifaidőszakaihoz is lehet idomítani.
A kiállítás egyik pavilonjában a szervezők intelligens házat rendeztek be, ahol a látogatók
saját szemükkel győződhetnek meg a lakásokkal kapcsolatos legújabb fejlesztésekről.
A háztartások egyre nagyobb mértékben felszereltek a különféle számítástechnikai eszközökkel, a tábla PC-k és az elektronikus könyvolvasók vitathatatlanul az idei év slágertermékei ebben a témakörben, utóbbiak körében megjelentek az első beépített szótárral is rendelkezők, amelyek – ha szükség van rá – akár több európai nyelvre is képesek lefordítani az olvasmányban szereplő szavakat.
Újdonságnak számít a szervezők egy másik kezdeményezése is, az úgynevezett „használhatósági park”, ahol a kiállítók kimondottan felkérik az érdeklődőket a bemutatott eszközök használatára, sőt a véleményükre is kíváncsiak, mennyire sikerült ötvözni a dizájnt és a funkcionalitást.
A vásárnyitót megelőző termékbejelentések során több világpremiernek is szemtanúja lehetett a szaksajtó. Itt mutatkozott be a japán Panasonic jóvoltából a világ első otthoni használatra szánt 3D-s videokamerája. Az ugyancsak japán Sony ugyanebből a termékkategóriából – igaz, kétdimenziós változatban – megmutatta a legelső cserélhető lencsés videokameráját.
Az újdonságok között azonban vitathatatlanul a lapos tévék
vezetnek, legyen szó a Sharp
új, négyszínes technológiájáról, vagy a Samsung által kifejlesztett jelenlegi legvékonyabb LCD-tévéről, amelynek a képernyővastagsága nem éri el a 8 millimétert. Két éve ugyanebben a kategóriában még a 2,5 cm-es vitte el a pálmát. A mostani legvékonyabb tévének a „világpremierje” a napokban Budapesten volt, az Andy Warhol-kiállítás apropóján.
A néhány éve a háztartási elektronikai eszközökkel kibővült kiállításon ebben a termékcsoportban minden az energia- és víztakarékosságról szól. A fehérárumárkák Rolls Royce-ának számító német Miele cég standján most debütáltak az első intelligens méréstechnológián alapuló berendezések, amelyek képesek követni az áramszolgáltatók eltérő díjsávjait, és az aktuális mosást akkorra időzítik, amikor a fogyasztónak a legkevesebbe kerül az áram. Németországban jövő januártól ugyanis arra kötelezik az áramcégeket, hogy többféle tarifát alkalmazzanak, amelyek közül a csúcsidőn kívüliek díja jóval alacsonyabb lehet.

Piaci háttér
Európa nyugati felén kezd magához térni a tartós fogyasztási cikkek piaca. A kelet-európai térségben ugyanakkor az idén még nem számolhatnak javulással a háztartási berendezések és a szórakoztatóelektronikai eszközök gyártói.
Az idei év második negyedében a német GfK piackutató cég legújabb felmérése szerint Nyugat-Európában 42,3 milliárd eurót költöttek az emberek műszaki cikkekre, ez az egy évvel korábbihoz képest 3,6 százalékos növekedést jelent. Lényegében minden egyes termékszegmensben élénkült a kereslet, azon belül a legnépszerűbb elektronikai eszközök a lapos tévék – ezeknek különösen jót tett a dél-afrikai futball-világbajnokság – és az okos telefonok voltak. Az LCD- és a plazmatévék adják ma már a világ tévéértékesítésének a 90 százalékát.
Magyarországon már évek óta tart a visszaesés a tartós fogyasztási cikkek piacán – állapítja meg a GfK hazai leánycégének kutatása. A válság azonban főleg tavaly március–április óta hagyott még mélyebb nyomokat e termékcsoportok itteni forgalmán, a visszaesés üteme általában minden szegmensben két számjegyű volt. A hazai vevőkör egy részének már az élelmiszeren is spórolni kell, így nem meglepő, hogy elmaradnak az aktuálissá váló készülékcserék is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.