A szakma azonban már két napja Berlinre figyel, az újdonságok világpremierjét ekkorra időzítik a kiállítók. Az innovatív termékek zöme a 3D-s képalkotásról szól: a legújabb – akár szemüveg nélkül is remek élményt nyújtó – háromdimenziós televíziók mellett megtalálhatók a széles sávú hálózatba kötött háztartásokat kiszolgáló intelligens készülékek, legyen szó szórakozásról vagy a házimunkát segítő eszközökről. Ma már egyértelmű az is, hogy az internet beköltözik a tévékészülékekbe, és hogy intelligensen mérhető a lakás elektronikai berendezéseinek a fogyasztása, sőt ezek használatát az áramszolgáltatók különféle tarifaidőszakaihoz is lehet idomítani.
A kiállítás egyik pavilonjában a szervezők intelligens házat rendeztek be, ahol a látogatók
saját szemükkel győződhetnek meg a lakásokkal kapcsolatos legújabb fejlesztésekről.
A háztartások egyre nagyobb mértékben felszereltek a különféle számítástechnikai eszközökkel, a tábla PC-k és az elektronikus könyvolvasók vitathatatlanul az idei év slágertermékei ebben a témakörben, utóbbiak körében megjelentek az első beépített szótárral is rendelkezők, amelyek – ha szükség van rá – akár több európai nyelvre is képesek lefordítani az olvasmányban szereplő szavakat.
Újdonságnak számít a szervezők egy másik kezdeményezése is, az úgynevezett „használhatósági park”, ahol a kiállítók kimondottan felkérik az érdeklődőket a bemutatott eszközök használatára, sőt a véleményükre is kíváncsiak, mennyire sikerült ötvözni a dizájnt és a funkcionalitást.
A vásárnyitót megelőző termékbejelentések során több világpremiernek is szemtanúja lehetett a szaksajtó. Itt mutatkozott be a japán Panasonic jóvoltából a világ első otthoni használatra szánt 3D-s videokamerája. Az ugyancsak japán Sony ugyanebből a termékkategóriából – igaz, kétdimenziós változatban – megmutatta a legelső cserélhető lencsés videokameráját.
Az újdonságok között azonban vitathatatlanul a lapos tévék
vezetnek, legyen szó a Sharp
új, négyszínes technológiájáról, vagy a Samsung által kifejlesztett jelenlegi legvékonyabb LCD-tévéről, amelynek a képernyővastagsága nem éri el a 8 millimétert. Két éve ugyanebben a kategóriában még a 2,5 cm-es vitte el a pálmát. A mostani legvékonyabb tévének a „világpremierje” a napokban Budapesten volt, az Andy Warhol-kiállítás apropóján.
A néhány éve a háztartási elektronikai eszközökkel kibővült kiállításon ebben a termékcsoportban minden az energia- és víztakarékosságról szól. A fehérárumárkák Rolls Royce-ának számító német Miele cég standján most debütáltak az első intelligens méréstechnológián alapuló berendezések, amelyek képesek követni az áramszolgáltatók eltérő díjsávjait, és az aktuális mosást akkorra időzítik, amikor a fogyasztónak a legkevesebbe kerül az áram. Németországban jövő januártól ugyanis arra kötelezik az áramcégeket, hogy többféle tarifát alkalmazzanak, amelyek közül a csúcsidőn kívüliek díja jóval alacsonyabb lehet.
Piaci háttér
Európa nyugati felén kezd magához térni a tartós fogyasztási cikkek piaca. A kelet-európai térségben ugyanakkor az idén még nem számolhatnak javulással a háztartási berendezések és a szórakoztatóelektronikai eszközök gyártói.
Az idei év második negyedében a német GfK piackutató cég legújabb felmérése szerint Nyugat-Európában 42,3 milliárd eurót költöttek az emberek műszaki cikkekre, ez az egy évvel korábbihoz képest 3,6 százalékos növekedést jelent. Lényegében minden egyes termékszegmensben élénkült a kereslet, azon belül a legnépszerűbb elektronikai eszközök a lapos tévék – ezeknek különösen jót tett a dél-afrikai futball-világbajnokság – és az okos telefonok voltak. Az LCD- és a plazmatévék adják ma már a világ tévéértékesítésének a 90 százalékát.
Magyarországon már évek óta tart a visszaesés a tartós fogyasztási cikkek piacán – állapítja meg a GfK hazai leánycégének kutatása. A válság azonban főleg tavaly március–április óta hagyott még mélyebb nyomokat e termékcsoportok itteni forgalmán, a visszaesés üteme általában minden szegmensben két számjegyű volt. A hazai vevőkör egy részének már az élelmiszeren is spórolni kell, így nem meglepő, hogy elmaradnak az aktuálissá váló készülékcserék is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.