BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Levegő Munkacsoport: óriási tartalékok a vasúti áruszállításban

A Levegő Munkacsoport szerint óriási tartalékok vannak a vasúti áruszállításban, amivel visszaszorítható lenne a kamionforgalom a gazdaság teljesítményének visszafogása nélkül.

A civil szervezet "Az áruszállítás közútról vasútra történő átterelésének lehetőségei Magyarországon" című tanulmányában rámutat: számos olyan áru létezik - például egyes mezőgazdasági termékek, építőanyagok -, amelyek szállításának vasútra terelése rövid idő alatt megoldható.

A New York-i székhelyű Közlekedés és Fejlesztéspolitikai Intézet megbízásából készített tanulmány rámutat arra is, hogy jelentős kihasználatlan lehetőséget rejt a kamionok vasúton történő szállítása, a Ro-La forgalom.

Számításuk szerint ily módon egy-két éven belül az éves szállítási teljesítményből viszonylag kis költséggel mintegy évi 6 millió tonna árut lehetne a közútról átterelni vasútra. Bár ez a közúton szállított árutömegnek mindössze 2,5 százaléka, tonnakilométerben mérve - vagyis a megtett távolsággal is számolva -, jóval többet jelent, mivel a vasúti szállítás általában nagyobb távolságokra történik, mint a közúti. A tanulmány megállapítása szerint fizikailag sincs akadálya annak, hogy akár évi 30 millió tonna áru átkerüljön közútról vasútra, ez tömegében 12 százaléka, a tonnakilométerben mért teljesítményben viszont már 25-30 százaléka az éves közúti teherszállítási teljesítménynek.

A Levegő Munkacsoport szerint elengedhetetlen, hogy a kormányzat kialakítsa a fenntartható közlekedés modelljét, és egy intézkedési tervet készítsen a megvalósítására. Ennek része lehetnek a versenyfeltételek fokozatos kiegyenlítése, beleértve a közúti fuvarozásnak biztosított egyoldalú kedvezmények felszámolását.

A szükséges lépések közül a Levegő Munkacsoport a legfontosabbnak tartja a "használó fizet" és a "szennyező fizet" elv következetes érvényesítését a teherfuvarozásban. Amíg ugyanis a vasúti teherszállítók megfizetik a tevékenységük költségeit, addig a nehéz tehergépkocsik üzemeltetői csak a töredékét fedezik az általuk okozott költségeknek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.