BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megéri áramszolgáltatót váltani

Akár ötödével is csökkenthetik villamosenergia-költségeiket azok a kis-, illetve közepes vállalatok, amelyek áramszolgáltatót cserélnek. Az erősödő verseny, a nyomott piaci árszint, valamint a fokozódó költségérzékenység mind többeket ösztökél a váltásra.

Akár 20 százalékkal is mérsékelhetik villamosenergia-költségeiket azok a kis-, illetve közepes vállalatok, amelyek áramszolgáltatót cserélnek. Ehhez számos feltételnek teljesülnie kell, ám még egy a megtakarítás szempontjából átlagos váltás is 5-6 százalékos kiadáscsökkenést hozhat – derül ki az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. friss felméréséből. „Még egy évi 50 ezer kilowattórát, tehát az átlagos háztartási fogyasztás alig 25-szörösét felhasználó kiscég esetében is évi 50 ezer forint megtakarítást jelent ez a döntés” – számszerűsít ifj. Chikán Attila, az ALTEO vezérigazgatója.

Az ALTEO bő száz, 2011. január elsejével váltani készülő kis-, illetve közepes céget (jellemzően olyan vállalatot, amely eddig nem váltott kereskedőt, vagy csak korlátozott versenyben vett részt) vizsgált. A villamosenergia-költség legerő-teljesebb mérséklődésére azok a cégek számíthatnak, amelyek éves áramfogyasztása 100 és 200 ezer kilowattóra között van. Náluk 9,05 százalék az átlagos várható csökkenés, de a négy másik sávban is 4,69-6,92 százalék.

A maximumértékek, vagyis a legnagyobb várható megtakarítások ugyanakkor jóval nagyobbak: mind az öt fogyasztási sávban 12 százalék felettiek. A csúcstartó egy a 100-200 ezres sávba eső cég, amely majd’ 20 százalékkal tudja jelenlegi áramszámláját csökkenteni, amint januártól szolgáltatót vált.

A villamos energia szabad piaca 2003 óta nyitott, ám a legutóbbi időkig korlátozott maradt az említett kör szolgáltatóváltási aktivitása; jellemzően a tőkeerős, a villamos energia piacát jól ismerő nagyvállalatok éltek a lehetőséggel. E tekintetben az elmúlt időszakban változás ment végbe, mind több kisebb cég vág neki a szolgáltatócserének. Az okok: egyrészt megugrott a villamosenergia-kiskereskedők száma, ami élénkítette a versenyt, másrészt a piaci árszint is mérséklődött. A potenciált jelzi, hogy felmérések szerint 10-15 ezerre tehető a váltani tervező cégek száma.

Mindezzel együtt tapasztalható a változtatástól való egyfajta ódzkodás is a kis-, illetve közepes vállalatok egy részénél. „Az aggodalmak egy része az adminisztráció vélt bonyolultságához kapcsolódik, annak ellenére, hogy a szolgáltatócsere az engedéllyel rendelkező kereskedők körében kockázatmentes és egyszerű” – mondja ifj. Chikán Attila.

Az ellátásbiztonságot a jogszabályi keretek és a szigorú hatósági gyakorlat biztosítja, így a fogyasztó az új szolgáltató áramát is akadályoztatás nélkül megkapja. Az áram beszerzését az engedéllyel rendelkező kereskedők – így az ALTEO is – ráadásul hosszú távú villamosenergia-beszerzési szerződésekkel biztosítják , így az a veszély sem fenyeget, hogy a kereskedő nem tud eleget tenni áramszolgáltatási vállalásának. Az ALTEO emellett közvetve több áramtőzsdén is jelen van, és saját erőműveitől is tud áramot vételezni. A szolgáltatóváltás módja sem tér el jelentősen az egyéb beszerzések gyakorlatától: egyszerűen, írásban felmondható az addigi szerződés és megköthető az új a kiválasztott partnerrel. A villamosenergia-szolgáltatók felmondási határideje jellemzően a megszüntetés előtti 30-60 nap, ezt a társaságnak saját érdekében fontos szem előtt tartania.

„A szabad piacon megvásárolt villamos energia volumene az elmúlt években dinamikusan nőtt, a válság sem lassította jelentősen ezt a folyamatot. Jelzi ezt, hogy a 35 terawattórás éves villamosenergia-fogyasztásnak ma már csak kétötöde egyetemes, háromötöd a szabad piacon realizálódik. Természetesen a nagyfelhasználók és az energiaintenzív ágazatok jártak elől ezen a téren, de ma már egy irodaháznak, logisztikai központnak, sőt akár egy pékségnek, cukrászdának is lehetősége van mindezt átgondolnia” – hangsúlyozza ifj. Chikán Attila.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.