Erre emlékeztetett Orbán Viktor miniszterelnök, amikor hétfőn a parlamentben a második akcióterv lépéseit ismertetve közölte, négy nappal a választások második fordulója után, április 29-én az akkor leköszönő kormány olyan szerződést kötött nagy energiacégekkel, amellyel az állam 178 milliárd forintról mondott le az adófizetők pénzéből.
Az Európai Bizottság 2010 áprilisában engedélyezte az állami támogatási programot, amellyel a magyar állam kompenzálhatta a a villamosenergia-termelőket a hosszú távú villamosenergia-vásárlási megállapodások megszüntetéséből eredő bizonyos költségeit. A kormányrendelet a támogatás és a kompenzáció számításának módját rögzíti és a rendeletből derül ki az is, hogy sem az áramtermelők, sem az állam nem fizet, az egyenleg ugyanis nulla.
A program által vizsgált időszak 2004. május 1. - Magyarország Európai Uniós tagságának kezdete - és 2008. december 31., amikor ezeket a hosszú távú áramvásárlási szerződéseket megszüntették.
Az Európai Bizottság korábbi határozata szerint az áramtermelők és a villamosenergia nagykereskedő, a Magyar Villamos Művek között kötött hosszú távú megállapodások az EU belső piacával összeegyeztethetetlenek, jogszerűtlen állami támogatást tartalmaztak. A kompenzációval kapcsolatban viszont a bizottság úgy találta, hogy az annak kiszámításához figyelembe vett költségek támogathatók, "mivel olyan eszközökbe történő beruházáshoz kapcsolódnak, amelyek a magyarországi villamosenergia-piac liberalizációjának eredményeként gazdaságtalanná váltak".
A Bizottság engedélye alapján a Budapesti Erőmű Zrt., a Dunamenti Erőmű Zrt. és a Pannon Hőerőmű Zrt. kaphat kompenzációt, ami a kormányrendelet értelmében megegyezik a számított állami támogatás összegével.
A privatizáció óta Budapesti Erőmű esetében 193,6 milliárd forint értékű beruházást ismertek el 2008 december 31-ig, a Dunamenti Erőmű Zrt.-nél 130,98 milliárd forintot, míg a Pannon Hőerőmű Zrt.-nél 21,19 milliárd forintot.
A kompenzációt egy korábbi bizottsági határozat értelmében az erőművek által visszafizetendő támogatási összegekből vonják le, így mindhárom erőműnél a levonandó érték azonos a támogatás összegével. A Budapesti Erőműnek 44,2 milliárd, a Dunamenti Erőműnek 125,35 milliárd, míg a Pannon Hőerőműnek 9,4 milliárd forint állami támogatást számoltak ki, és ugyanannyi a kompenzáció összege is.
Az Európai Unió végrehajtó testülete megvizsgálta a programot az EU állami támogatásokra vonatkozó szabályainak szempontjából, és arra a következtetésre jutott, hogy "a kompenzáció nem haladja meg azt a szükséges mértéket, amely ellentételezi a beruházási költségek megtérülésének elmaradását az eszközök élettartama alatt egy ésszerű haszonkulccsal számolva".
A Bizottság a téma háttereként arra is emlékeztetett, hogy a kilencvenes évek közepén Magyarország azért kötött hosszú távú villamosenergia-vásárlási megállapodásokat, hogy ezzel magyarországi befektetésre ösztönözze a vállalatokat. A rendszer keretében bizonyos erőművek az állami tulajdonú villamosenergia-vállalatnak, az MVM-nek értékesítették a megtermelt energiát. A szerződéses feltételek megóvták az erőműveket a versenytől, mivel biztosították nyereségességüket.
Brüsszel korábban hasonló tartalmú határozatokat hozott Ausztria, Belgium, Görögország, Hollandia, Spanyolország, Portugália és Lengyelország esetében is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.