Olyan új gázárképzést írt elő az egyetemes szolgáltatásban a kormány, amely alacsonyabb gázárakat eredményez, mint az előző számítási metódus. Az árképlet összetevői megváltoztatásának köszönhetően 2011. január 1-jétől az évente legfeljebb 1200 köbméter gázt felhasználók számára – idetartozik az egyetemes piaci vevők 57 százaléka – egyáltalán nem drágul a gáz. Az ennél többet felhasználók felhasználásuk mértékétől függően sávosan fizetnek többet, de a 3500 köbméterest elérőknek is csak 9,3 százalékos lesz az emelés.
„Az ár 2010 áprilisa óta nem nőtt, holott az eddigi árképlet 15-20 százalékos emelést indokolt volna egy júliusi és egy októberi lépcsőben, sőt további drágulás következett volna januártól” – jelentette be tegnap Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter. Hangsúlyozta, hogy a felhasználóknak ezentúl nem kell indokolatlan emeléseket elszenvedniük, de a kereskedők és szolgáltatók is elérhetnek egy indokoltnál nem nagyobb profitot.
A cikkhez tartozó jegyzet itt olvasható!
A nyereség kapcsán azonban kételyeink támadhatnak, ha sorra vesszük a gázárak kordában tartásának eszközeit. Az eddigi képlet például azért írt volna elő jelentősebb emelést, mert magas a hosszú távú szerződés alapján behozott gáz ára is. Ezt most úgy kezelte a törvénymódosítás, hogy a gáz nagykereskedelmi árában csak 60 százalékig vehető figyelembe az importár, 40 százalékig viszont a sokkal alacsonyabb, amszterdami gáztőzsde árát kell bekeverni. Csakhogy ettől a nagykereskedőnek még továbbra is ki kell fizetnie a hosszú távú szerződésben megrendelt drágább gázt. Minél többet vásárol a szabadpiacon is, annál több megrendelt drága gáz marad a nyakán. Az egyetemes szolgáltatóknak is törvény írja elő, hogy olyan mennyiségű gázra legyen hároméves szerződésük, amennyiből el tudják látni az egyetemes piaci ügyfeleiket. Mellesleg a hazai importkapacitások nem teszik lehetővé, hogy a szolgáltatók és kereskedők ténylegesen is nagy mennyiségeket spájzoljanak be az olcsóbb gázból. Az ellátás biztonságát pedig jobban biztosítja, ha szolgáltatójának és a nagykereskedőnek hosszú távú vásárlási szerződése van, ez viszont behatárolja a spotpiaci mozgásterüket.
Erősen piacidegen eleme az árképzésnek az is, hogy ezentúl a hatóság szabja meg, hogy a nagykereskedőnek milyen áron kell felajánlania a gázát a szolgáltatónak. (Eddig kötelező felajánlási ár volt.) Hatósági áras lesz az a gáz is, amelyet a Mol hoz fel Magyarországon, és az egyetemes piacon ad el. Bár Fellegi Tamás szerint a fő cél a kis teherbíró képességű fogyasztók megvédése, kérdés, hogy az új árképlet hosszú távon is védelmet ígér-e számukra.
A nagykereskedőnek és az egyetemes szolgáltatóknak kötelező lesz újratárgyalniuk a szerződéseiket, különben a törvény automatikusan felülírja szerződéses feltételeiket. Jogilag aggályos lehet, hogy az újratárgyalási kényszerrel a kormány magánjogi szerződésekbe szól bele.
A szolgáltatóknak és kereskedőknek egyértelműen többletköltséget okoz, hogy a kormány ezentúl egy évre előre meghatározza, milyen forint/dollár árfolyammal kell a következő évben kalkulálniuk. 10-20 százalékos forintárfolyam-mozgások mellett ez elég piacidegen lépés. Az árból továbbá eltűnik a likviditási tényező, azaz a cégek nem számolhatják el opciós ügyleteik költségeit, árfolyamként pedig az MNB középárfolyamát kell használniuk.
Kevéssé piacszerű a tárolási költségnek az úgynevezett FIFO (firts in, firts out) elv szerinte meghatározása. Eszerint a tárolóból mindig azt a gázt kell legelőször kivenni, amely oda a legolcsóbb tételként került be. Értelemszerűen a legdrágábbat legkésőbb. A kereskedők eddig egy érdekeik szerint optimalizált sorrendet használtak. Módosult a tárolóban lévő gáznak az értékesítendő mennyiséghez viszonyított arányára vonatkozó, negyedévenkénti előírás is.
Az egyetemes gázpiaci cégek elismert tőkemegtérülése 4,5 százalékra esik az addigi bő 8-ról, a versenypiaci kereskedőké nem változik. A 4,5 százalék azonban nem fedezi a beruházási hiteleinek a kamatát sem. Jobban járnak, ha inkább állampapírba fektetik a pénzüket. Ráadásul ezentúl 5 százalékos infláció alatt nem indexálhatják a költségeiket.
Az E.On tárgyalna
„Nem ismerjük a szabályozás részleteit, nem láttunk jogszabálytervezeteket, de az E.On magyaroszági gázüzletága eddig is veszteséges vol, s biztosnak látszik, hogy az is marad. Szeretnénk tovább tárgyalni a kormánnyal, hogy olyan árszabályozás jöjjön létre, mely a fogyasztók hosszú távú érdekeit is szolgálja, és nemcsak rövid távon minimalizálja az árat. Az általunk megismert tervezetnek számos aggályos pontja van, így a holland gáztőzsde árainak bevezetése a magyar szabályozásba, és az elismert árfolyam számítási módja – ezekről egyeztetnénk a közeljövőben” – mondta lapunknak Kutas István, a hazai E.On csoport szóvivője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.