BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevés cég fejleszt külföldön

A TriGranit és a Futureal a környező országokat célozza meg legújabb ingatlanprojektjeivel

Magyarországi ingatlanfejlesztők két bevásárlóközpontja is megnyitotta kapuit a minap a határokon túl, amelyek közül a TrigGranit zágrábi Arena Centar plázája az utóbbi időszak legnagyobb külföldi közvetlen beruházása volt Délkelet-Európában. Az építkezéshez a bankok 150 millió eurót biztosítottak, a beruházás teljes értéke meghaladja a 350 millió eurót, ez magában foglalja a bérlők költségeit is. A Futureal és az Immofinanz közös fejlesztésében létrejött nagybányai Gold Plaza az első modern bevásárló- és szórakoztató-központ Románia északnyugati régiójában s az egyetlen, ahol a nyitás első napjától multiplex mozi működik. A 30 ezer négyzetméteres létesítmény több mint 70 millió eurós befektetési értéket képvisel.

Mindkét plázát még a nemzetközi válság előtt kezdték el építeni, ezért is vált lehetővé az idei átadásuk, ám összességében 2010-re nem volt jellemző a kereskedelmi ingatlanok piacának pezsgése. A retail fejlesztések azonban most is ígéreteseknek számítanak, legalábbis ami a környező országok piacait illeti. Darida Pál, a Futureal Development Zrt. finanszírozási és akvizíciós igazgatójának tapasztalata szerint Romániában a kereskedelmi és a lakóingatlanok esetében lehet számítani a megfelelő finanszírozási háttérre. A lakásoknál külön kedvező a bankok számára, hogy két legyet üthetnek egy csapásra: a fejlesztők, illetve a majdani lakók hitelezésével. Nem véletlen, hogy a Futureal lakásprojektet is indított 2008-ban Bukarest I. kerületében, ahol már tart a 119 lakás átadása. A beruházás értéke megközelíti a 20 millió eurót. „A román fővárosban azért is ígéretes vállalkozás lakóingatlanokat építeni, mert még mindig jelentős lakáshiány van a piacon” – jelezte Tatár Tibor, a Futureal Development Zrt. vezérigazgatója. Cégük egyelőre másik országban még nincs jelen fejlesztéssel, de értékeléséből kiderül, többfelé tekingetnek. Szerbiát a maga feltáratlan piacával érdekesnek, ugyanakkor kockázatosnak és kiszámíthatatlannak tartja a szakember. Szlovákia túlságosan kicsi, s bár vannak figyelemre méltó lehetőségek, a mérethez képest nagy a helyi konkurencia. A térségben az utóbbi időben egyértelműen Lengyelország húzott el a legjobban a többiektől, a nagyobb méretű piac ígéretes befektetésekkel kecsegtet. Ám épp emiatt sokkal nagyobb is a verseny a jó lehetőségekért, ahol jelentős számú hazai, továbbá német, francia, holland, belga fejlesztővel kell megküzdeni.

„A régión belül is egyedülálló, ha egy közép- és kelet-európai cég a határain túl kezd ingatlanfejlesztésbe. Annál is inkább, mert egy másik országban, még ha az uniós tagállam is, idegen a finanszírozási környezet, eltérők a jogszabályok” – vallja Török Árpád, a TriGranit vezérigazgatója. A többségi magyar tulajdonban lévő cég egyébként az első volt abban, hogy átlépve az ország határain, 1999-ben belefogott a pozsonyi bevásárlóközpont fejlesztésébe. Itthon pedig fennállása óta egymillió négyzetméter fejlesztés kapcsolódik a nevéhez.

Az elmúlt tíz évben megvalósult beruházások – köztük pél-dául a kolozsvári Pólus Center, a pozsonyi két nagy irodaház, a Millennium Towers I és II vagy éppen a katowiczei Silezia City Center és a krakkói Bonarka City Center – után a TriGranit Poznan város közlekedési és kereskedelmi központját építi. Az új vasúti, busz- és gyorsvasútállomás mellett irodaház és bevásárlóközpont is lesz, amelyhez mintegy 2000 gépkocsit befogadó parkoló is készül. A 160 millió eurós komplexum első fázisának átadását 2012-ben tervezik. A szerződés szerint a lengyel partner bocsátja rendelkezésre a 4 hektáros területet a szükséges engedélyekkel, a TriGranit pedig a beruházás terveit és anyagi forrásait biztosítja. A cég 2013-ra ígéri a ljubljanai Emonika bevásárlóközpont átadását. A TriGranit jelenleg Közép- és Kelet-Európa hét országában van jelen, eddig összesen több mint 2 milliárd euró értékben fejlesztett projekteket, és további 4 milliárd euró fejlesztés megvalósítását tervezi az elkövetkező években. HÉ

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.