Magyarországi ingatlanfejlesztők két bevásárlóközpontja is megnyitotta kapuit a minap a határokon túl, amelyek közül a TrigGranit zágrábi Arena Centar plázája az utóbbi időszak legnagyobb külföldi közvetlen beruházása volt Délkelet-Európában. Az építkezéshez a bankok 150 millió eurót biztosítottak, a beruházás teljes értéke meghaladja a 350 millió eurót, ez magában foglalja a bérlők költségeit is. A Futureal és az Immofinanz közös fejlesztésében létrejött nagybányai Gold Plaza az első modern bevásárló- és szórakoztató-központ Románia északnyugati régiójában s az egyetlen, ahol a nyitás első napjától multiplex mozi működik. A 30 ezer négyzetméteres létesítmény több mint 70 millió eurós befektetési értéket képvisel.
Mindkét plázát még a nemzetközi válság előtt kezdték el építeni, ezért is vált lehetővé az idei átadásuk, ám összességében 2010-re nem volt jellemző a kereskedelmi ingatlanok piacának pezsgése. A retail fejlesztések azonban most is ígéreteseknek számítanak, legalábbis ami a környező országok piacait illeti. Darida Pál, a Futureal Development Zrt. finanszírozási és akvizíciós igazgatójának tapasztalata szerint Romániában a kereskedelmi és a lakóingatlanok esetében lehet számítani a megfelelő finanszírozási háttérre. A lakásoknál külön kedvező a bankok számára, hogy két legyet üthetnek egy csapásra: a fejlesztők, illetve a majdani lakók hitelezésével. Nem véletlen, hogy a Futureal lakásprojektet is indított 2008-ban Bukarest I. kerületében, ahol már tart a 119 lakás átadása. A beruházás értéke megközelíti a 20 millió eurót. „A román fővárosban azért is ígéretes vállalkozás lakóingatlanokat építeni, mert még mindig jelentős lakáshiány van a piacon” – jelezte Tatár Tibor, a Futureal Development Zrt. vezérigazgatója. Cégük egyelőre másik országban még nincs jelen fejlesztéssel, de értékeléséből kiderül, többfelé tekingetnek. Szerbiát a maga feltáratlan piacával érdekesnek, ugyanakkor kockázatosnak és kiszámíthatatlannak tartja a szakember. Szlovákia túlságosan kicsi, s bár vannak figyelemre méltó lehetőségek, a mérethez képest nagy a helyi konkurencia. A térségben az utóbbi időben egyértelműen Lengyelország húzott el a legjobban a többiektől, a nagyobb méretű piac ígéretes befektetésekkel kecsegtet. Ám épp emiatt sokkal nagyobb is a verseny a jó lehetőségekért, ahol jelentős számú hazai, továbbá német, francia, holland, belga fejlesztővel kell megküzdeni.
„A régión belül is egyedülálló, ha egy közép- és kelet-európai cég a határain túl kezd ingatlanfejlesztésbe. Annál is inkább, mert egy másik országban, még ha az uniós tagállam is, idegen a finanszírozási környezet, eltérők a jogszabályok” – vallja Török Árpád, a TriGranit vezérigazgatója. A többségi magyar tulajdonban lévő cég egyébként az első volt abban, hogy átlépve az ország határain, 1999-ben belefogott a pozsonyi bevásárlóközpont fejlesztésébe. Itthon pedig fennállása óta egymillió négyzetméter fejlesztés kapcsolódik a nevéhez.
Az elmúlt tíz évben megvalósult beruházások – köztük pél-dául a kolozsvári Pólus Center, a pozsonyi két nagy irodaház, a Millennium Towers I és II vagy éppen a katowiczei Silezia City Center és a krakkói Bonarka City Center – után a TriGranit Poznan város közlekedési és kereskedelmi központját építi. Az új vasúti, busz- és gyorsvasútállomás mellett irodaház és bevásárlóközpont is lesz, amelyhez mintegy 2000 gépkocsit befogadó parkoló is készül. A 160 millió eurós komplexum első fázisának átadását 2012-ben tervezik. A szerződés szerint a lengyel partner bocsátja rendelkezésre a 4 hektáros területet a szükséges engedélyekkel, a TriGranit pedig a beruházás terveit és anyagi forrásait biztosítja. A cég 2013-ra ígéri a ljubljanai Emonika bevásárlóközpont átadását. A TriGranit jelenleg Közép- és Kelet-Európa hét országában van jelen, eddig összesen több mint 2 milliárd euró értékben fejlesztett projekteket, és további 4 milliárd euró fejlesztés megvalósítását tervezi az elkövetkező években. HÉ
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.